Lastentarhanopettajien kokemuksia vaikuttamisesta ammattiroolissaan
Abstrakti
TIIVISTELMÄ
Nevanoja-Hölttä, Tuulileena. 2017. Lastentarhanopettajien kokemuksia vaikuttamisesta ammattiroolissaan. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 84 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien vaikuttamiskokemuksia arjen työssä ja se ulkopuolella. Tässä tutkimuksessa vaikuttaminen määriteltiin toimiksi, joilla lastentarhanopettaja pyrkii työssään edistämään lasten hyvinvointia esimerkiksi parantamalla varhaiskasvatuksen laatua tai työstämällä ilmenneitä epäkohtia. Tutkimusta varten haastateltiin 11 lastentarhanopettajaa. Tutkimuksessa sovellettiin fenomenologista tutkimusotetta ja aineisto analysoitiin sen mukaisesti hyödyntäen sisällönanalyysia. Analyysilla pyrittiin löytämään kokemuksista ilmiön yleispiirteitä ja sanoittamaan kuvaa lastentarhanopettajista vaikuttajina. Tutkimukseen osallistuneiden lastentarhanopettajien vaikuttaminen painottuu arkeen, ruohonjuuritasolle. Lastentarhanopettajat pyrkivät tekemään työtä oman lapsiryhmän ja työyksikön hyväksi. Työnsä ulkopuolella lastentarhanopettajat pyrkivät vaikuttamaan lisäämällä kanssaihmisten tietoisuutta varhaiskasvatuksesta ja osoittamalla sen tärkeyden myös yhteiskunnalle. Koska lastentarhanopettajien vaikuttamiskokemukset olivat hyvin vuorovaikutteisia, olisi tärkeä kartoittaa myös muiden varhaiskasvatusalan asiantuntijoiden vaikuttamiskokemuksia. Lisäksi lastentarhanopettajien kokemuksissa välittyi kuva siitä, kuinka varhaiskasvatustietoisuutta ja sen arvoa yhteiskunnalle tulisi entisestään korostaa.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Opinnäytteet
Maisterintutkielma
Julkaistu
2017
Aiheet
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706082738Käytä tätä linkitykseen
Kieli
suomi