Osallisuus ja demokratia koulussa
Abstrakti
Osallisuus- ja demokratiakasvatuksen perimmäinen tavoite on sitouttaa lapset ja nuoret
demokraattiseen yhteiskuntaan. Tiet siihen voivat olla moninaiset, mutta ilman lasten
mukaan ottamista aktiivisiksi ja valtaa omaaviksi toimijoiksi se ei ole mahdollista.
Kysymys siitä, kuinka paljon koulun tulisi mallintaa omassa toiminnassaan yhteiskuntaa, on
koulutuksen ja kasvatuksen peruskysymyksiä. Suomessa ja laajalti länsimaissa on omaksuttu
John Deweyn (1859–1952) ajatus koulusta pienoisyhteiskuntana. Deweyn mukaan koulun
tulisi tarjota lapsille mahdollisuus kansalaiseksi kasvamiseen mahdollisimman autenttisesti.
Toisin sanoen koulussa tulisi pyrkiä harjoittamaan demokraattista elämäntapaa, jotta lapsista
kasvaisi demokratiaan sitoutuneita ja sitä kehittäviä kansalaisia. Demokraattisten toimintatapojen
lisäksi elämäntavan ylläpitämiseen liittyvät vahvasti myös demokratian taustalla olevat
arvot sekä luottamus, jota voidaan sanoa demokratian sidosaineeksi. Ilman luottamusta ei ole
todellista demokratiaa.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Kirjat
Kirjan osa
Julkaistu
2017
Sarja
Aiheet
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
Julkaisija
Opetushallitus
Alkuperäislähde
http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704101950Käytä tätä linkitykseen
Emojulkaisun ISBN
978-952-13-6351-1
Vertaisarvioinnin tila
Ei vertaisarvioitu
ISSN
1798-8950
Kieli
suomi
Julkaisussa
Oppaat ja käsikirjat
Kuuluu julkaisuun
Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn
Viite
- Rautiainen, M. (2017). Osallisuus ja demokratia koulussa. In S. Elo, K. Kaihari, P. Mattila, & L. Nissilä (Eds.), Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn (pp. 17-20). Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat, 1/2017. http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf
Copyright© Opetushallitus, 2017.