"Parhaat kaverit ympärillä oli ihanaa soittaa ja laulaa" : koulun musiikinopetuksesta kuorolaiseksi

Abstrakti
Kuorolaulu on erittäin suosittu tapa harrastaa musiikkia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko koulun musiikintunneilla ollut merkitystä myöhempään kuoroharrastukseen. Onko kiinnostus kuorolauluun syntynyt jo koulun musiikintunneilta? Tutkimus on tapaustutkimus yhdestä naiskuorosta. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyä käyttäen. Lomakekyselyyn vastasi kesällä 2013 Jyväskylän Naislaulajista 30 laulajaa. Kyselyn kysymykset käsittelivät muun muassa vastaajien koulutustaustaa, musiikkiharrastustaustaa, musiikintuntikokemuksia sekä kuorolaulun motivaatioon ja tulevaisuuteen liittyviä asioita. Osa kysymyksistä oli niin sanottuja avoimia kysymyksiä ja osassa vastausvaihtoehdot oli annettu valmiiksi. Tutkimukseen osallistuneen kuoron jäsenistä lähes 2/3 (63 %) uskoi, että koulun musiikinopetus on vaikuttanut heidän myöhempään kuoroharrastukseensa. Vaikutusta selitettiin muun muassa koulusta saaduilla laulu- ja kuorokokemuksilla, pohjataidoilla kuoroharrastusta ajatellen, tai mieleenpainuvan opettajan tai positiivisen palautteen takia. Tämän lisäksi vastaajista peräti 73 % oli sitä mieltä, että musiikki oli ollut yksi heidän lempioppiaineistaan koulun musiikintunneilla. Musiikinopettajan tai kuoronjohtajan on hyvä tiedostaa tässä tutkimuksessa esiin tulleet seikat ja tulokset. Tutkimuksen toteutustapa ja tulokset toimivat apuna myös laajempaa kuorotutkimusta toteuttavalle tutkijalle.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Opinnäytteet Maisterintutkielma
Julkaistu
2015
Aiheet
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605092462Käytä tätä linkitykseen
Kieli
suomi
Lisenssi
In CopyrightOpen Access

Jaa