"Parhaat kaverit ympärillä oli ihanaa soittaa ja laulaa" : koulun musiikinopetuksesta kuorolaiseksi
Abstrakti
Kuorolaulu on erittäin suosittu tapa harrastaa musiikkia. Tämän tutkimuksen tavoitteena
oli selvittää, onko koulun musiikintunneilla ollut merkitystä myöhempään kuoroharrastukseen.
Onko kiinnostus kuorolauluun syntynyt jo koulun musiikintunneilta?
Tutkimus on tapaustutkimus yhdestä naiskuorosta. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyä
käyttäen. Lomakekyselyyn vastasi kesällä 2013 Jyväskylän Naislaulajista 30
laulajaa. Kyselyn kysymykset käsittelivät muun muassa vastaajien koulutustaustaa,
musiikkiharrastustaustaa, musiikintuntikokemuksia sekä kuorolaulun motivaatioon ja
tulevaisuuteen liittyviä asioita. Osa kysymyksistä oli niin sanottuja avoimia kysymyksiä
ja osassa vastausvaihtoehdot oli annettu valmiiksi.
Tutkimukseen osallistuneen kuoron jäsenistä lähes 2/3 (63 %) uskoi, että koulun musiikinopetus
on vaikuttanut heidän myöhempään kuoroharrastukseensa. Vaikutusta
selitettiin muun muassa koulusta saaduilla laulu- ja kuorokokemuksilla, pohjataidoilla
kuoroharrastusta ajatellen, tai mieleenpainuvan opettajan tai positiivisen palautteen
takia. Tämän lisäksi vastaajista peräti 73 % oli sitä mieltä, että musiikki oli ollut yksi
heidän lempioppiaineistaan koulun musiikintunneilla.
Musiikinopettajan tai kuoronjohtajan on hyvä tiedostaa tässä tutkimuksessa esiin tulleet
seikat ja tulokset. Tutkimuksen toteutustapa ja tulokset toimivat apuna myös laajempaa
kuorotutkimusta toteuttavalle tutkijalle.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Opinnäytteet
Maisterintutkielma
Julkaistu
2015
Aiheet
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605092462Käytä tätä linkitykseen
Kieli
suomi