Aikuiset portinvartijoina, sisäänheittäjinä vai vastuullisina osallistajina? : sukupolvisuhteiden merkitys lasten osallistamisessa

Abstract
Tutkimukseni tavoitteena on lasten osallistamisprosessin tarkastelun kautta pohtia, millainen on sukupolvien välisten suhteiden rooli lasten osallistamisessa ja millaisia tekijöitä hyvässä ja vastuullisessa lasten osallistamisessa tulisi ottaa huomioon. Lasten osallistuminen on kiinnostuksen kohteena enenevässä määrin myös sosiaalityössä. Lasten osallistuminen esimerkiksi heitä koskevien asioiden suunnitteluun, päätöksentekoon ja toteutukseen edellyttää osallistamista. Erityisesti kehitysyhteistyössä kehitetty, Paulo Freiren sorrettujen pedagogiikkaan pohjautuvan osallistamisen perusideana on ajatus, että kukin ihminen on asiantuntija oman elinpiirinsä ja kokemustensa suhteen. Sekä lasten osallistamisen että sukupolvityön yhtenä tarkoituksena on aikuisten ja lasten välisen valtasuhteen epätasapainon murtaminen. Lasten osallistaminen voidaan nähdä osana laajempaa lapsisensitiivisen sosiaalityön suuntausta. Tutkimuskenttänä oli jyväskyläläinen ehkäisevän lastensuojelun kehittämishanke, Välittävät sukupolvet. Hankkeessa mukana olevat lapset saivat mahdollisuuden osallistua aikuisille ja lapsille tarkoitetun toimintapäivän suunnitteluun. Suunnittelu tapahtui osallistavien metodien avulla. Osallistavat metodit mahdollistivat osallistumisen muutoinkin kuin verbaalisesti, esimerkiksi sadutuksen, visuaalisen työskentelyn tai leikkien muodossa. Lapsiryhmän suunnitelmien pohjalta toteutettiin toimintapäivä, jonka jälkeen lapset osallistuivat vielä toiminnalliseen arviointikeskusteluun. Tutkimuksessani on toimintatutkimuksellinen ja osallistava lähestymistapa. Tutkimuksen aineisto koostuu lasten suunnitteluryhmän kokoontumisten ja arviointikeskustelujen nauhoituksiin ja havainnointiin sekä ryhmässä tuotettuihin materiaaleihin. Tutkimuksessani osallistavat metodit toimivat tiedontuottamistekniikoina. Analysointitapa on aineistolähtöinen. Tutkimukseni mukaan sukupolvien välisillä suhteilla on merkittävä rooli lasten osallistamisessa. Aikuiset voivat toimia joko portinvartijoina, jotka päättävät lasten osallistumismahdollisuuksista tai sisäänheittäjinä, jotka pakottavat lapsen osallistumaan. Hyvä ja vastuullinen osallistaja on itsekriittinen ja reflektiivinen. Hän antaa lapselle tietoa osallistumismahdollisuuksista ja osallistumisen vaikutuksista, jotta lapsi voi näiden tietojen pohjalta tehdä päätöksensä osallistumisesta tai osallistumattomuudesta. Lasten vastuullisen osallistamisen edellytyksenä on hierarkkisen sukupolvijärjestyksen ja valtasuhteiden purku. Osallistavilla metodeilla voi olla runsaat sovellusmahdollisuudet myös sosiaalityössä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2008
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207092019Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share