Taidekasvatuksellinen tekeminen kohtaamisen tilana - lapsille ja heidän vanhemmilleen
Abstrakti
Tutkimus selvitti keinoja miten taidekasvatuksellinen tekeminen voi toimia tilan avaajana
vanhemman ja lapsen kohtaamisessa. Teoriaosuudessani selvitin John Deweyn kokemuksellista
kasvatusfilosofiaa ja sitä minkä takia hän piti taidekasvatusta tärkeänä yksilön kasvulle.
Kappaleessa kolme kuvasin vanhemman ja lapsen kohtaamista vanhemmuuden ja lapsen
tarpeiden näkökulmasta. Tutkimustani varten suunnittelin viiden tehtävän Taiko-sarjan, jota
testasin viidelle perheelle, jotka osallistuivat vapaaehtoisesti tutkimuksen tekemiseen. Perheet
valitsin tutkimukseeni kahdella kriteerillä, joista ensimmäinen oli lasten osoittama kiinnostus
visuaaliseen toimintaan. Toinen kriteeri oli lasten ja heidän vanhempiensa tavanomaiselta
vaikuttava vuorovaikutussuhde.
Tehtävien tekemisen jälkeen haastattelin perheen äidit. Haastattelut toteutin
teemahaastatteluina. Analysoituani aineiston teemoittelin sen. Aineistosta nousi kuusi teemaa,
jotka liittyivät vanhemman ja lasten kohtaamisiin. Nämä teemat olivat ajankäytön
tiedostaminen, tehtävistä tehdyt huomiot, ohjauksen tiedostaminen, vanhempien tunteet,
oivallukset tehtävistä, taiteellinen tekeminen sekä tekemisen jatkuminen ja tehtävien aktivointi.
Tutkimuksesta selvisi, että taidekasvatuksellinen lapsen ja vanhemman yhteinen tekeminen
avasi heille tilan, jossa he kokivat erilaisia kohtaamisia. Kohtaamiset liittyivät arkipäiväisiin
huomioihin ja oivalluksiin ajankäytöstä. Lapset kokivat riemua ja onnistumista. Lisäksi
vanhemmat saivat tunnekokemuksia seuratessaan lastensa riemua. Yhdessä he pääsivät myös
tekemisen tilaan, jossa kokivat tekemisen innostusta. Näin taidekasvatuksellinen toiminta voi
toimia lapsen ja vanhemman tilan avaajana kohtaamiselle.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Opinnäytteet
Maisterintutkielma
Julkaistu
2010
Aiheet
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011040410584Käytä tätä linkitykseen
Kieli
suomi