Musiikkiharrastuksella osallisuuteen
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This dissertation focuses on the effects of musical hobbies, such as playing in an orchestra or singing in a choir, on social inclusion. The perspectives cover both the perspective of children and youth who take part in the activities and the pedagogical thinking of a youth choir conductor. The concept of social inclusion is here mainly drawn from the writings of Raivio and Karjalainen (2013, 17) as they conceptualize the factors of social inclusion as well as the theory of well-being by Allardt (1976). Another main theme in this study is intercultural music education, which is primarily based on the reflections by Schippers (2010). Research works concerning the effects of musical hobbies on well-being are outlined and a bridge built towards a multi-disciplinary discussion on social inclusion and music education. The methods of this research consist of ethnographic and autoethnographic orientations. The first two of the four sub-studies are based on data collected in South Africa from music school students during years 2000-2010 and from university students and teachers in 2012. The autoethnographic research (sub-study 4) comprises reflections on how a youth choir conductor applies the research findings about social inclusion in her pedagogical thinking in the sociocultural context of the Vox Aurea youth choir. The data consists of interviews, participant observation, research diaries, videos, photos, music recordings, newspaper articles, messages and memos. The findings of the study support the idea of musical hobbies enhancing the experiences of social inclusion for children and youth, and intercultural music education enriching musical understanding and expression. Conductors and music teachers are encouraged to reflect on their pedagogical choices in the framework of social inclusion, as high artistic level and social inclusion may be targeted as twin goals that support each other.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-8639-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Salminen, S., & van Niekerk, C. (2008). STTEPping in the right direction? Western classical music in an orchestral programme for disadvantaged African youth. Intercultural Education, 19 (3), 191-202. DOI: 10.1080/14675980802078509
- Artikkeli II: Salminen, S., Toivanen, P., Virkkala, J., Hankama, S., & Vahermaa, J. (2017). Reflections on North-South collaboration in music education. In E. Lehtomäki, H. Janhonen-Abruquah, & G. Kahangwa (Eds.), Culturally Responsive Education : Reflections from the Global South and North (pp. 131-142). Routledge. DOI: 10.4324/9781315201900-9. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/56297
- Artikkeli III: Salminen, S. (2020). Benefits of singing reflected in the conceptual framework of social inclusion. In van der Sandt, Johann (Eds.) Singing With Children : International Perspectives (pp. 97-108). Ars Musicalis. Musica, Musicologia e Didattica, 3. Lucca: Libreria Musicale Italiana. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/73803
- Artikkeli IV: Salminen, S. (2021). Kuoropedagogiikkaa uusin silmin: tavoitteena osallisuus ja taiteellinen taso. Musiikkikasvatus, 24(1). Painossa.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [871]
- Väitöskirjat [3602]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkiharrastuksella osallisuuteen
Salminen, Sanna (Nuorisotutkimusseura, 2022)Teksti perustuu kirjoittajan väitöstilaisuuden lectio praecursoriaan Jyväskylän yliopistossa 22.5.2021. Vastaväittäjänä toimi professori Elina Lehtomäki Oulun yliopistosta. -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Benefits of singing reflected in the conceptual framework of social inclusion
Salminen, Sanna (Libreria Musicale Italiana, 2020) -
Lasten ja nuorten osallisuus Bravo!-festivaalilla
Paananen, Outi (2024)Tämä tutkielma tarkastelee lasten ja nuorten osallisuutta esittävän taiteen Bravo!-festivaalilla vuonna 2024. Festivaali on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 2000. Bravo!-festivaali järjestettiin pääkaupunkiseudulla ... -
Musiikkia koulussa ja koulun jälkeen
Kosonen, Erja (Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry, 2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.