Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch : vardagspedagogik för 3-5 -åringar
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten ruotsinkieliseen kielisuihkutoimintaan osana suomenkielistä varhaiskasvatusta. Materiaalipaketin oleellisimmat teoreettiset lähtökohdat ovat kielisuihkutus sekä arjen pedagogiikka. Kielisuihkutuksen tarkoituksena on hyödyntää lasten varhaisen kielenoppimisen herkkyyskautta ja herätellä kiinnostusta eri kieliä kohtaan. Kielisuihkuissa uuteen kieleen tutustutaan pienimuotoisten tuokioiden ja arjen toiminnan avulla. Lapsi kuulee ympäristössä uutta kieltä luonnollisissa tilanteissa, jolloin kielen omaksumista tapahtuu huomaamatta. Uusi kieli tuodaan toimintaan ikäkaudelle sopivien työskentelytapojen avulla. Kielenoppimisessa arjen pedagogiikalla tarkoitetaan kielenoppimisen integroitumista arkeen ja toimintaan, jolloin kieltä opitaan jatkuvasti arjen vuorovaikutuksessa ilman erillisiä tuokioita. Materiaali perustuu kommunikatiiviseen ja funktionaaliseen käsitykseen kielenoppimisesta, joiden mukaan kielenoppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa autenttisissa tilanteissa. Materiaalipaketti pohjautuu myös fraasikompetenssiin, jossa kieltä lähestytään kokonaisin fraasein yksittäisten sanojen sijaan. Materiaalin suunnittelun lähtökohtana oli kommunikatiivinen kompetenssi ja lisäksi materiaalissa korostuu suullisen kielitaidon sekä kuullunymmärtämisen valmiudet.
Materiaalipaketti sisältää yhteensä 25 aktiviteettia ja se on jaettu 6 eri teemaan. Materiaalipaketin teemat pohjautuvat päiväkodin rutiineihin ja siten arjen pedagogiikkaan. Aktiviteeteissa hyödynnetään ikätasolle sopivia toimintatapoja, kuten esimerkiksi lauluja, loruja sekä leikkejä. Lisäksi sanasto ja fraasit ovat lähellä lapsen kokemusmaailmaa. Materiaalissa on myös huomioitu monikieliset lapset. Materiaalia voi käyttää joustavasti oman tarpeen mukaan eli siitä voi hyödyntää tarvittaessa vain tiettyjä osia tai aktiviteetteja. Materiaalipaketin tavoitteena on innostaa ja antaa ideoita varhaiskasvatuksen ammattilaisille ruotsinkielisen kielisuihkutuksen toteutukseen. Materiaalipaketti pyrkii korostamaan näkökulmaa, että kielisuihkutusta voidaan toteuttaa myös spontaanisti, eikä se aina vaadi valmistelua tai erillisiä tuokioita. Materiaalissa on huomioitu myös opettajien erilaiset kielelliset taustat siten, että materiaali tarjoaa opettajille valmiita ruotsinkielisiä tukifraaseja arjen kielisuihkutukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28428]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Se on vaa niinku semmonen tårta på tårta niinku semmonen lisä eikä mistään pois” : föräldrars erfarenheter av svenskspråkig språkduschverksamhet på ett daghem i Egentliga Finland
Ylitalo, Emilia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia päiväkotilasten vanhemmilla on ruotsinkielisestä kielisuihkutustoiminnasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää millaisia hyötyjä kielisuihkutuksella ... -
Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
Karppanen, Mira (2016)Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin ... -
Exploring one's multilingual language awareness : a material package for remedial foreign language teaching
Pentikäinen, Titta (2022)Oppilaiden kielitietoisuuden ja monikielisyyden tukeminen ovat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (OPH 2016) kumpuavia tavoitteita, jotka eivät rajoitu pelkästään kielten luokkahuoneisiin, mutta niiden merkityksen ... -
Att lära sig muntlig kommunikation genom smågruppsarbete : ett materialpaket för svenska som B1-språk för årskurs 6
Hamunen, Kaisa (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalipaketti ruotsin kielen suullisen viestinnän harjoittelemiseksi B1-oppimäärässä alakoulun kuudennella luokalla. Materiaalin kohderyhmänä on äidinkieleltään suomenkieliset ... -
Eskarilaiset kielisuihkutuksessa
Nyman, Tarja; Kajander, Kati (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)Tässä artikkelissa kerromme siitä, millaisia käsityksiä eskarilaisilla on kielisuikutuksesta ja ruotsin kielestä. Laukaan kirkonkylän eskariryhmät osallistuivat ruotsin kielenkielisuihkutukseen syksyllä 2015 ja keväällä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.