Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorVäisänen, Laura
dc.date.accessioned2024-05-02T05:16:32Z
dc.date.available2024-05-02T05:16:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94614
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajat kertovat heidän ensimmäisistä opetusvuosistaan. Halusin selvittää erityisesti luokanopettajien kokemuksia induktiovaiheesta eli työuran alusta, ammatillisesta toimijuudesta ja jaetusta asiantuntijuudesta. Keräsin tutkimusaineiston yhteistyössä opiskelijakollegani kanssa vastavalmistuneilta luokanopettajilta syksyllä 2023. Hyödynsimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen, johon peilasin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Luokanopettajat kokivat induktiovaiheen hyvin henkilökohtaisesti, mikä loi kokemuksiin kirjavuutta. Kokemuksiin vaikuttivat työyhteisön tarjoamat tukimuodot, sekä koulutuksen tai työpaikan rakenteelliset tekijät, kuten opinnoista saadut valmiudet. Luokanopettajat sanoittivat opetustyön olevan hyvin ammatillista toimijuutta tukevaa, vaikka siihen sisältyi myös erilaisia heikentäviä tekijöitä, kuten epävarmuutta omista taidoista ja kommunikointihaasteita. Luokanopettajien kokemukset osoittivat esimerkiksi opetustyön ja tukevan työkulttuurin mahdollistavan jaetun asiantuntijuuden toteutumisen työuran alussa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja se on esillä jatkuvasti vastavalmistuneiden siirtyessä työelämään opettajakoulutuksesta. Tutkimus antaa merkityksellistä tietoa niin vastavalmistuneille luokanopettajille, koulujen rehtoreille kuin opettajankoulutuksen ja työelämän kehittäjillekin.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherinduktiovaihe
dc.subject.otherammatillinen toimijuus
dc.subject.otherjaettu asiantuntijuus
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405023240
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright