Show simple item record

dc.contributor.advisorSääkslahti, Arja
dc.contributor.authorHyvönen, Arttu
dc.date.accessioned2024-04-26T05:16:31Z
dc.date.available2024-04-26T05:16:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94494
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kouluikäisten motorisen oppimisen vaikeuksia voidaan tunnistaa sekä tukea. Motorisen oppimisen vaikeuksien tukemisen tarkastelu keskittyy erityisesti kouluympäristöissä suoritettuihin interventioihin. Tutkielmani pyrkii pohtimaan motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistamista ja tukemista liikuntaa opettavan opettajan näkökulmasta. Motorisen oppimisen vaikeuksia omaavia lapsia on keskimäärin 1–2 jokaisessa 20 oppilaan ryhmässä. Motorisen oppimisen vaikeudet ovat edelleen melko huonosti tunnettuja asiantuntijoidenkin keskuudessa. Tutkielman tulokset osoittavat, että kouluikäisille suunnatuista interventioista motorisen oppimisen vaikeuksien tukemiseksi on saatu positiivisia tuloksia. Motorisen oppimisen vaikeuksia omaavat lapset ovat parantaneet motorisia taitojaan interventioiden seurauksena. Tuloksista voidaan päätellä se, että intervention kesto ja intensiteetti vaikuttavat tulosten parantumiseen merkitsevästi. Intervention sisällöllä on myös merkitystä, sillä tehtäväsuuntautuneet menetelmät ovat osoittaneet parempia tuloksia verrattuna prosessiorientoituneisiin menetelmiin. Motorisen oppimisen vaikeuksia omaavia lapsia voidaan siis tukea interventioiden avulla. Liikuntaa opettavat opettajat ja myös muu koulun henkilökunta kykenee tukemaan motorisen oppimisen vaikeuksia omaavia lapsia ja tukeminen onkin aloitettava heti tuen tarpeen ilmetessä. Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen on avainasemassa tukemisen aloittamisessa. Tulevaisuudessa tarvitaan edelleen lisää interventiotutkimuksia motorisen oppimisen vaikeuksien tukemiseksi, sillä suurin osa tutkimuksista on nykyisin terapia- ja kuntoutuslähtöisiä.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofi
dc.subject.othermotorisen oppimisen vaikeudet
dc.titleKouluikäisten motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen liikuntaa opettavan opettajan näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404263122
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokouluikäiset
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysomotorinen oppiminen
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record