Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorItkonen, Matti
dc.contributor.advisorRautiainen, Katri-Helena
dc.contributor.authorHeikinmäki, Maija
dc.contributor.authorLäspä, Venla
dc.date.accessioned2024-04-22T06:45:08Z
dc.date.available2024-04-22T06:45:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94400
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat ilmentävät kokemuksiaan musiikin käytöstä alkuopetuksessa ja luokan toimintakulttuurissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita selvittämään, onko musiikilla päivittäistä tai viikoittaista rutiininomaista roolia kouluarjessa musiikin oppituntien ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin, miten luokanopettajat suhtautuvat musiikkiin osana alkuopetuksen arkea. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen, koska tutkimuksessa syvennyttiin yksittäisten luokanopettajien näkemyksiin ja kokemuksiin. Aineisto koostui kahdeksan luokanopettajan haastattelusta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin syksyllä 2023, jonka avulla mahdollistettiin tutkimukseen osallistuminen eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin soveltaen laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tärkeimmät tulokset osoittivat, että musiikilla on näkyvä rooli alkuopetuksen toimintakulttuurissa ja se on luonteva osa kouluarkea. Musiikkia käytetään esimerkiksi eri oppiaineiden sisältöjä opettaessa, päivänavauksissa, siirtymätilanteissa ja oppituntien aloituksessa. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat käyttävät musiikkia rutiininomaisesti työssään sekä päivittäin että viikoittain. Tärkeimmät rutiinit ovat yhteydessä laulamiseen, musiikin kuunteluun ja rytmien hyödyntämiseen työrauhan ylläpitämisessä. Pääosin luokanopettajat suhtautuvat myönteisesti musiikin käyttöön opetusmenetelmänä, mutta kaikille musiikin käyttö ei ole kovin luontevaa. Toiset pitävät musiikkia erityisen tärkeänä opetusmenetelmänä, kun taas toiset käyttävät sitä harvemmin arjessa. Musiikkikasvatus on tärkeä osa alkuopetuksen toimintakulttuuria. Musiikkia on helppo yhdistää eri tilanteisiin kouluarjessa, ja se vaikuttaa olevan luonteva tapa rikastuttaa opetusta. Monet luokanopettajista käyttävät musiikkia päivittäin tai viikoittain opetuksen tukena eli musiikin ajatellaan tukevan oppimista. Luokanopettajat suhtautuvat musiikkiin eri tavalla riippuen esimerkiksi omasta koulutustaustasta, musiikillisesta taidosta ja kiinnostuksesta musiikkia kohtaan. Tämän vuoksi musiikin rooli painottuu eri luokanopettajien luomissa toimintakulttuureissa eri tavoin.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleMusiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404223017
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright