Survey datasets of VIKKE assessment tool on children's Finnish Sign Language development
Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen VIKKE -arviointityökalun tutkimusaineistot
dc.contributor.author | Kanto, Laura | |
dc.contributor.author | Syrjälä, Henna | |
dc.coverage.temporal | 2018-10-01 - 2023-11-30 | |
dc.date.accessioned | 2024-04-10T13:06:48Z | |
dc.date.available | 2024-04-10T13:06:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Kanto, Laura; Syrjälä, Henna. <i>Survey datasets of VIKKE assessment tool on children's Finnish Sign Language development</i>. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/94272 | |
dc.identifier.other | jyu-resd.183639310 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94272 | |
dc.description.abstract | The data comprises material from the children's Finnish Sign Language (FinSL) Development VIKKE Assessment tool which can be used to assess children's FinSL development in different areas of language development. The VIKKE assessment tool https://viittomatesti.cc.jyu.fi/ is a web-based tool developed by the University of Jyväskylä's VIKKE project. The assessment tool includes five different assessment materials that can be used to evaluate children's Finnish Sign Language skills in different aspects of language abilities, such as receptive and productive vocabulary skills, grammatical skills and narrative skills. The assessment tool also includes a questionnaire for parents to examine the characteristics of their children's linguistic environment. The data collected through the assessment tool consists of the scores obtained in the different tasks of the assessment tool given to the child, such as the answers produced, as well as the narratives produced on video. Thus, the data is both numerical and video-based. In addition, the data consists of the answers to questionnaires addressed to parents on the children's early language development and characteristics of the linguistic environment. The data has been collected from signing families living in different parts of Finland with children between the ages of 0;8-15;0. In total, the data consists of data collected from 200 children. The aim of the study is to examine children's Finnish Sign Language development in different areas of language proficiency and their interconnections and relationships. | en |
dc.description.abstract | Aineisto koostuu lasten suomalaisen viittomakielen kehitystä arvioivan arviointityökalun eri materiaalien avulla kerätystä aineistosta. Kyseinen VIKKE -arviointityökalu https://viittomatesti.cc.jyu.fi/ on Jyväskylän yliopiston VIKKE -hankkeessa kehitetty verkkopohjainen työkalu, jota käytetään viittomakieltä omaksuvien lasten suomalaisen viittomakielen taidon arviointiin. Arviointityökalussa on viisi erilaista arviointimateriaalia, joiden avulla voidaan tarkastella lasten suomalaisen viittomakielen taitoa kielitaidon eri osa-alueilla, kuten suomalaisen viittomakielen viittomavaraston ja kieliopillisten rakenteiden ymmärtämisen ja tuottamisen taitoa sekä kerrontataitoja. Arviointityökalu sisältää lisäksi lasten kieliympäristön piirteitä kartoittavan vanhemmille suunnatun kyselylomakkeen. Arviointityökalun avulla kerätty aineisto koostuu lapsen saamien arviointimateriaalien eri tehtävissä saaduista pistemääristä, tuotetuista vastauksista sekä videolle tuotetuista tarinoista. Näin aineisto on sekä numeerista sekä videoaineistoon pohjautuvaa. Tämän lisäksi aineisto koostuu vanhemmille suunnattujen kyselylomakkeiden vastauksista lapsen varhaiseen kielen kehityksen sekä kieliympäristön piirteisiin liittyen. Aineisto on kerättyä Suomessa eri puolilla asuvista viittomakieltä käyttävistä perheistä, joissa on viittomakieltä omaksuvia lapsia ikävälillä 0;8-15;0. Kokonaisuudessaan aineisto koostuu yhteensä 200 lapselta kerätystä aineistosta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella lasten suomalaisen viittomakielen taitoa kielitaidon eri osa-alueilla sekä kielitaidon eri osa-alueiden yhteyttä ja kytköksiä toisiinsa. | fi |
dc.language.iso | fse | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | University of Jyväskylä | en |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Survey datasets of VIKKE assessment tool on children's Finnish Sign Language development | en |
dc.title | Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen VIKKE -arviointityökalun tutkimusaineistot | fi |
dc.type | dataset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404102839 | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | |
dc.type.uri | http://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1 | |
dc.identifier.doi | 10.17011/jyx/dataset/94272 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1 | |
dc.rights.copyright | Kanto, Laura, Syrjälä, Henna and University of Jyväskylä | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.relation.grantnumber | OKM/28/520/2019 | |
dc.relation.grantnumber | 355109 | |
dc.relation.grantnumber | OKM/611/520/2021 | |
dc.subject.yso | multilingualism | en |
dc.subject.yso | arviointimenetelmät | fi |
dc.subject.yso | kielen omaksuminen | fi |
dc.subject.yso | monikielisyys | fi |
dc.subject.yso | suomalainen viittomakieli | fi |
dc.subject.yso | Finnish Sign Language | en |
dc.subject.yso | evaluation methods | en |
dc.subject.yso | language acquisition | en |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | fi |
dc.subject.yso | bilingualism | en |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15768 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21310 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10956 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10163 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material. | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | |
jyx.fundingprogram | Akatemiatutkija, SA | |
jyx.fundingprogram | Others | |
jyx.fundingprogram | Academy Research Fellow, AoF | |
jyx.fundingprogram | Muut | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.1017/9781108669771.004 | |
datacite.isSupplementTo.url | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/lasten-suomalaisen-viittomakielen-kehityksen-arviointi-kielen-asemaa-tukemassa | |
datacite.isSupplementTo.url | https://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf | |
datacite.isSupplementTo | Kanto, L., Kronqvist, A., & Syrjälä, H. (2023). Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen arviointi kielen asemaa tukemassa. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>14</i>(3). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/lasten-suomalaisen-viittomakielen-kehityksen-arviointi-kielen-asemaa-tukemassa" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/lasten-suomalaisen-viittomakielen-kehityksen-arviointi-kielen-asemaa-tukemassa</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86930">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86930</a> | |
datacite.isSupplementTo | Kanto, L. (2022). The Development of Childhood Multilingualism in Languages of Different Modalities. In A. Stavans, & U. Jessner (Eds.), <i>The Cambridge Handbook of Childhood Multilingualism</i> (pp. 38-57). Cambridge University Press. <a href="https://doi.org/10.1017/9781108669771.004" target="_blank">https://doi.org/10.1017/9781108669771.004</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92054">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92054</a> | |
datacite.isSupplementTo | Kanto, L., & Mann, W. (2021). Assessing strength of vocabulary knowledge in deaf and hearing children using Finnish Sign Language. In <i>Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid</i> (pp. 38-42). Association of Language Testers in Europe. Collated papers for the ALTE International Conference. <a href="https://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf" target="_blank">https://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf</a> |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
This item appears in the following Collection(s)
-
Tutkimusdata [245]