Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorTammi, Niko
dc.contributor.authorLaaksovuori, Tuukka
dc.date.accessioned2024-02-28T07:48:23Z
dc.date.available2024-02-28T07:48:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93706
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, liittyvätkö opettaja-oppilassuhteen läheisyys tai konfliktit oppilaan matematiikan taitoon tai matematiikka kohtaan koettuun kiinnostukseen 2.–4. luokalla. Näitä yhteyksiä ei aiemmin ole suoma-laisissa alakouluissa tutkittu. Tutkimus on tärkeää, sillä muiden maiden tutkimustuloksia ei voida suoraan soveltaa suomalaiseen aineistoon. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2019–2021 Jyväskylän Yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushankkeessa kahdeksasta keskisuomalaisesta alakoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 964 oppilasta ja 49 opettajaa. Tulokset osoittivat, että opettaja-oppilassuhteen läheisyys ei ollut yhteydessä oppilaan matematiikan taitoihin tai matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen 2. eikä 4. luokalla. Konfliktien havaittiin olevan negatiivisesti yhteydessä oppilaan matematiikan taitoihin sekä 2. että 4. luokalla, kun taas konfliktien ja matematiikkaan kohtaan koetun kiinnostuksen välillä ei havaittu yhteyttä. Konfliktien tai läheisyyden ei havaittu olevan yhteydessä matematiikan taitojen tai matematiikkaa kohtaan koetun kiinnostuksen muutokseen 2. ja 4. luokan välillä. Tulosten perusteella opettaja-oppilassuhteen laatu ei vaikuta olevan merkittävässä roolissa oppilaiden matematiikan taitojen tai matematiikka kohtaan koetun kiinnostuksen muutoksessa. Myös matematiikassa heikommin pärjäävillä ja matematiikasta vähemmän kiinnostuneilla oppilailla voi olla hyvä ja läheinen suhde opettajaansa. Opettaja-oppilassuhteen yhteyksistä taitojen ja motivaation kehitykseen tarvitaan kuitenkin vielä lisää tutkimusta.fi
dc.format.extent36
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheroppilaan matematiikkaa kohtaan koettu kiinnostus
dc.titleOpettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402282178
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoläheisyys
dc.subject.ysokonfliktit
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright