dc.contributor.advisor | Kalalahti, Mira | |
dc.contributor.author | Pitkänen, Aino | |
dc.date.accessioned | 2023-12-21T08:23:44Z | |
dc.date.available | 2023-12-21T08:23:44Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92445 | |
dc.description.abstract | Nuoren koulussa tapahtuvalla elämällä on suuri vaikutus nuoren hyvinvointiin, elämään tyytyväisyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiin (OECD, 2017, s. 19). Työn tavoitteena on tutkia yhteyksiä sosiaaliseen kouluympäristöön liittyvien peruskoulukokemusten ja tulevaisuuden hyvinvointiin, yhteiskuntaan kuulumisen kokemukseen, opiskeluun ja työhön liittyvien haasteiden välillä.
Aineistona toimi vuoden 2017 koulutusteemainen puhelinhaastatteluina kerätty Nuorisobarometri (n = 1902). Analyysit tehtiin tilastollisin menetelmin. Analyysimenetelminä käytettiin faktorianalyysiä, reliabiliteettianalyysiä, korrelaatiokertoimia, klusterianalyysiä sekä riippumattomien otosten t-testiä. Vastaajien menneisyyden peruskoulukokemuksista muodostettiin uudet muuttujat “Vertaussuhteet ja kuuluminen” sekä “Opettajien toiminta”, joiden lisäksi tutkittiin myös itsenäisesti vertaisten kiusaamisen uhriksi joutumisen yhteyksiä myöhempään elämään.
Kaikki tarkastellut peruskoulukokemukset olivat yhteydessä mm. vastaushetken subjektiiviseen hyvinvointiin, työttömyyteen, myöhempien opintojen keskeyttämiseen sekä siihen, että keskeyttämiseen yhdistyi monia syitä sekä vastaushetken matala hyvinvoinnin ja yhteiskuntaan kuulumisen kokemus. Vahvimmat yhteydet oli Vertaissuhteilla ja kuulumisella, joka sisälsi kiusatuksi joutumisen. Tulokset vahvistavat käsitystä peruskoulukokemusten yhteyksistä kasaantuviin työhön ja opintoihin yhdistyviin haasteisiin myöhemmin elämässä sekä mahdolliseen syrjäytymisriskiin. Oleellista on kohdistaa huomio kaikkien oppilaiden kouluhyvinvointiin, ymmärryksen lisäämiseen peruskoulukokemusten vaikutuksista sekä luotettavien mittareiden kehittämiseen. | fi |
dc.format.extent | 83 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | peruskoulukokemukset | |
dc.subject.other | syrjäytymisriski | |
dc.subject.other | subjektiivinen hyvinvointi | |
dc.subject.other | koulu-hyvinvointi | |
dc.title | Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312218439 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | syrjäytyminen | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |