Suomalaisen koulutuspolitiikan tasa-arvopyrkimykset : heijastumia ja katvealueita kielikoulutuksessa
Ennser-Kananen, J., Kilpeläinen, E., & Saarinen, T. (2023). Suomalaisen koulutuspolitiikan tasa-arvopyrkimykset : heijastumia ja katvealueita kielikoulutuksessa. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 267-290). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126217
Julkaistu sarjassa
AFinLA-teemaPäivämäärä
2023Oppiaine
Soveltava kielentutkimusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöKielikoulutuspolitiikan verkostoApplied language studiesSchool of WellbeingFinnish Network for Language Education PoliciesTekijänoikeudet
© kirjoittajat ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
In this article, we examine Finnish language education in relation to the historical developments of promoting equality in Finnish education policy. We focus on language education in basic education and discuss this topic through the lens of three cases: the comprehensive school reform, projects to develop language education, and heritage language teaching. Although, in international comparison, the Finnish educational system has good outcomes for certain equality measures (e.g., small differences in student achievement between schools), many aspects of equality have been overlooked. In addition, success in PISA and achieving European goals of mother tongue plus two languages may have caused a certain level of complacency or reluctance to develop the educational system. When striving for justice and equality in language education, it is important to understand the historical and societal structures that have maintained and reproduced inequality up to today.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-77-9Kuuluu julkaisuun
Kielikoulutus mukana muutoksessaISSN Hae Julkaisufoorumista
2814-6298
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/article/view/126217Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194673407
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
Alaja, Anni (2009)Suomalaisessa perusopetuksessa on toteutettu viimeisten vuosikymmenten aikana muutoksia, jotka vaikuttavat perustavalla tavalla opetuksen sisältöön, muotoon ja tarkoitukseen. Yksilöllisyys ja taloudelliset tavoitteet ovat ... -
Sosiaalinen oikeudenmukaisuus, kieli ja koulutus
Iikkanen, Päivi; Ennser-Kananen, Johanna; Intke-Hernandéz, Minna; Riuttanen, Sanna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Socially just education calls for recognizing societal power structures, working actively towards dismantling oppression and implementing more equitable educational practices. Cultural diversity has gained a foothold in ... -
Editorial
Ennser-Kananen, Johanna; Sulkunen, Sari; Saario, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Access to Language Education in European Comprehensive Education : Getting in, getting it, getting out : Summary in English
Kyckling, Erja; Vaarala, Heidi; Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina; Suur-Askola, Laura-Maija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2019)In this report, which was commissioned by the Finnish Ministry of Education and Culture (MEC), we examine the accessibility of language education and related equality-enhancing policies at an international level. The report ... -
"Ei oo koulun tehtävä" : kuntapäättäjien käsityksiä työelämän kielitaitotarpeiden huomioimisesta perusasteella ja toisella asteella
Kyllönen, Teija; Saarinen, Taina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2010)This article discusses the views of municipal education decision makers towards acknowledging labour market language skill needs in basic and general secondary education. It seems that, politically, a versatile language ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.