Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.authorSalminen, Sonja
dc.date.accessioned2023-11-29T06:29:15Z
dc.date.available2023-11-29T06:29:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92124
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli havainnoida ja avata syrjiviä yhteiskunnallisia rakenteita oppikirjojen kuvituksen näkökulmasta. Tutkittavana ilmiönä toimivat erilaiset vähemmistöihin liitettävät normit, stereotypiat sekä moninaisuudet. Tarkastelun kohteena oli, kuinka ne ilmenevät oppikirjojen kuvituksessa ja pyritäänkö niitä rikkomaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä eri vähemmistöjä on osana kuvitusta sekä tarkastella normikriittisestä näkökulmasta, mitä etnisyyteen, kulttuuriin, sukupuoleen, seksuaalisuuteen, toimintakykyyn ja kehollisuuteen liitettäviä moninaisuuksia hahmoihin on liitetty ja miten niitä kuvataan. Tutkimuksen aineistona toimi alakoulun yhteiskuntaopin kirjasarja Me nyt ja sen seitsemän kuvitettua hahmoa. Tutkimusmenetelmänä toimi sisällöllinen kuva-analyysi. Analyysin tarkoituksena oli tehdä sekä aineistolähtöisiä huomioita hahmojen ulkomuotoon liittyen että käyttäen teoriasidonnaisesti hyödyksi kahta normatiivisuuden ja stereotypioiden tarkasteluun tarkoitettua kysymyskehikkoa. Tutkimus osoitti, että kirjasarjan hahmoilla oli vain muutamia vähemmistöihin viittaavia piirteitä. Kirjoissa esiintyi kaksi etnisesti tai kulttuurisesti moninaista hahmoa sekä yksi sateenkaariperhe. Kuvituksessa korostui ulkonäöllisesti valtaväestöön kuuluminen. Kuvitus kuitenkin avarsi normeja siitä, kuka voidaan nähdä suomalaisena. Kirjasarjan hahmot eivät ilmentäneet sukupuolellisia stereotypioita. Keholliseen, toimintakyvylliseen ja sukupuolen moninaisuuteen viittaavia piirteitä ei löytynyt kuvituksesta lainkaan. Tutkimuksen perusteella erilaista normatiivisuutta problematisoivaa ja vähemmistöjä moninaisemmin huomioivaa kuvitusta kaivattaisiin lisää.fi
dc.format.extent72
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleVähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311298129
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokuva-analyysi
dc.subject.ysostereotypiat
dc.subject.ysovähemmistöt
dc.subject.ysokuvitukset
dc.subject.ysonormit
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysoalakoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright