Differenzierende Aufgaben zu unregelmäßigen Verben im A-Deutsch- und A-Englischunterricht in der Sekundarstufe : Materialpaket
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän maisterintutkielman pääsisältö on sen liitteessä oleva materiaalipaketti, joka sisältää eriyttävää oppimateriaalia yläkoulun A-saksan ja A-englannin opetukseen kielioppiteemasta epäsäännölliset verbit. Tutkielmassa
käsiteltäviin aiheisiin lukeutuvat opetuksen eriyttäminen, suomalainen koulu- ja kieltenopetusjärjestelmä
tavoitteineen sekä kielioppiopetuksen pedagogiikka. Tutkielman laatiminen aloitettiin syksynä 2022 ja saatettiin
päätökseen syksynä 2023.
Eriyttäminen, joka toimii tutkielman pedagogisena teoriapohjana, voidaan määritellä oppijoiden yksilöllisyyden
huomioimiseksi, joka näkyy jokaisella opetuksen ja koulunkäynnin osa-alueella. Opettaja voi eriyttää muun muassa opetusmenetelmiään, opetustilaa, oppimateriaalia ja arviointia. Eriyttämistä edellytetään opettajilta valtiollisessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, myös osana kieltenopetusta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitaan myös eriyttämisen olevan kahdensuuntaista: sekä edistyneemmille että heikommille oppijoille on mahdollistettava oppimisen eteneminen.
Tutkielman liitteessä oleva materiaalipaketti sisältää kaksi tehtäväkokonaisuutta, jotka käsittelevät epäsäännöllisiä verbejä. Toinen kokonaisuus on tarkoitettu A-saksan opetukseen, toinen A-englannin opetukseen yläkoulussa. Tehtävät alkavat tunnistavalta tasolta ja etenevät tuottamiseen tarjoten joka vaiheessa vaihtoehtoisia ja eritasoisia työtapoja oppijoille. Tämä tekee oppimateriaalista eriyttävää. Tavoitteena on lopulta, että oppijat pystyvät tuottamaan kieltä luovasti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Handlungsorientierte Grammatik : Ein Materialpaket zur Wortstellung für den finnischen DAF-Unterricht auf B1-Sprachniveau
Lehti, Senni (2023)Toiminnallisuus on tällä hetkellä pedagogiikassa pinnalla oleva käsite. Tässä kandidaatintutkielmassa kehitellään lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen opetusmateriaalipaketti, joka yhdistää kieliopin kertauksen ja ... -
Zur Verwendung der Verben einschenken und eingießen im heutigen Deutsch
Parviainen, Sarita (2020)Saksan kielen kuten muidenkin kielten kielioppi rakentuu verbien ympärille. Vieraan kielen oppijan näkökulmasta lähimerkitykselliset verbit ovat erityinen oppimishaaste, koska ne esitetään sanakirjoissa usein toinen toistensa ... -
Zu den Verben leeren - entleeren - ausleeren : Eine kontrastive Wörterbuch- und Korpusanalyse
Huhtala, Ida-Maria (2022)Saksan kielen erilaiset etuliitteet verbien yhteydessä tuottavat useimmiten haasteita kieltä opettelevalle henkilölle. Erilaiset etuliitteet tuovat omia lisämerkityksiään verbeihin ja näin ollen muuttaa verbin kantamaa ... -
Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa
Koskela, Essi (2020)Tässä saksan kielen ja kulttuurin maisterintutkielmassa ja suomen kielen sivututkielmassa tarkastellaan yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomi toisena kielenä -opettajan kieli- ja tekstitaitokäsityksiä. Tämänhetkiset ... -
Wortschatzerweiterung mit Chunks : Materialpaket für B1-Schwedisch und B2-Deutsch
Lepistö, Taru (2020)Tämä maisterintutkielma keskittyy sanaston oppimiseen ja opettamiseen. Sanaston opiskelun yhteydessä voidaan hyödyntää sanaketjuja, joiden avulla opittua sanastoa voidaan tehokkaasti tallentaa muistiin. Teoriaosuudessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.