Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemusten perusteella, millaista yleistä tukea he ovat saaneet ja mistä he kokevat hyötyneensä. Suomessa koulujärjestelmän lähtökohtana on jokaisen oikeus laadukkaaseen perusopetukseen. Opetusta tulee tarjota jokaiselle huomioiden heidän ikänsä ja edellytyksensä. Samalla edistetään tervettä kasvua ja kehitystä. Jokaisella on oikeus heti
tuen tarpeen ilmetessä riittävään oppimiseen ja koulunkäyntiin tukeen.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat erään koulun viidennen luokan oppilaat (n=4), tarkoittaen neljää oppilasta. Aineisto kerättiin kevään 2023 aikana oppilaiden oman koulun tiloissa ryhmähaastatteluna. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologinen, koska olemme kiinnostuneita siitä, miten oppilaat kokevat saamansa yleisen tuen oppitunneilla. Tarkastelemme tutkimusaineistoa kokonaisuutena. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysilla eli analyysi
perustuu tutkimusaineistossa esiintyviin sisältöihin ja ilmiöihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaat kokivat tärkeänä ammattihenkilöstön tuen vertais- ja kirjallisen tuen ohella. Itselleen hyödylliseksi oppilaat kokivat ammattihenkilöstön avun, eriyttämisen sekä osallisuuden.
Opettajien ja muun henkilökunnan konkreettinen läsnäolo sekä heidän tapansa toteuttaa opetusta vaikuttavat oppilaiden koulunkäynnin tukeen. Tuen antamista ja eriyttämistä auttavat riittävät henkilöstöresurssit, monimuotoiset tilat ja opettajien vahva ymmärrys yleisen tuen toimivuudesta sekä sen toteuttamisesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29341]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä
Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)Motor learning difficulties, such as the developmental coordination disorder (DCD), imply substantial difficulties in learning new motor skills. The purpose of this study was to develop an observation tool for teachers ... -
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa
Lehtoaho, Henna (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa. Tutkimuksen ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta
Häppölä, Satu (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ... -
Oppilaiden toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoittaminen ala- ja yläkoulun oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa
Huuhtanen, Julia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millä tavoin toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoitetaan pedagogisissa asiakirjoissa. Tutkimuksen aineisto koostui perusopetuksessa laadituista oppimisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.