Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorSzilvay, Elina
dc.date.accessioned2023-11-09T07:23:43Z
dc.date.available2023-11-09T07:23:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91841
dc.description.abstractPikamuotibrändit hyödyntävät markkinoinnissaan laajasti sosiaalista mediaa. Tutkimukseni kohde Twitter, joka tunnetaan nykyisin nimellä X, on yksi käytetyimmistä sosiaalisen median alustoista. H&M ja Zara ovat pikamuotijättejä, joilla on yhteensä miljoonia seuraajia ja joiden markkinointi vaikuttaa merkittävästi kuluttajien ostopäätöksiin. Pikamuotiteollisuudella on haitallisia vaikutuksia ympäristöön ja sosiaalisiin kysymyksiin, kuten ilmaston lämpenemiseen ja huonoihin työoloihin. Tämän tutkielman painopiste on pikamuotibrändien vihreän markkinoinnin käytännöissä ja niiden tavoitteissa näyttäytyä kestävinä toimijoina. Lisäksi tutkimuksessa nostetaan esiin merkityksiä, joita voidaan pitää myynninedistämistarkoituksessa epäeettisinä, ja pyritään siten myötävaikuttamaan markkinoinnin eettisien käytäntöjen ja ohjeistusten kehittämiseen. Johtavat pikamuotibrändit H&M ja Zara käyttävät twiitatuissa mainosvideoissaan merkitysten luomisen keinoina kielellisiä ja semioottisia resursseja. Semioottisten resurssien, kuten kielen, kuvien ja äänien, avulla nämä brändit pyrkivät vaikuttamaan yleisöön lisätäkseen myyntiä ja esiintyäkseen ympäristöystävällisinä ja sosiaalisesti kestävinä. Analyysi kielenkäytöstä sekä muista semioottisista resursseista perustuu monimodaalisen diskurssianalyysin periaatteisiin. Tutkimustulokset osoittavat, että H&M ja Zara ovat molemmat sitoutuneet ekologiseen kestävyyteen Twitter-markkinoinnissaan ja hyödyntävät semioottisia keinoja ympäristövastuunsa korostamiseksi. Ympäristöystävälliset tuotemallistot ovat yleisin teema näiden brändien vihreäksi markkinoinniksi tulkittavissa Twitter-videoissa. Muita teemoja ovat tuotteissa käytettyjen luonnollisten ja kestävien materiaalien korostaminen, vanhojen tai käytettyjen tekstiilien kierrätykseen kannustaminen sekä kestävään kehitykseen ja ympäristönsuojeluun liittyviin kampanjoihin osallistumisesta viestiminen.fi
dc.format.extent77
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermultimodal discourse analysis
dc.subject.othergreen marketing
dc.subject.otherfast fashion
dc.title”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311097877
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysosemiotiikka
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysovaateteollisuus
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysosemiotics
dc.subject.ysomultimodality
dc.subject.ysoclothing industry
dc.subject.ysobrands
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright