Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOnkila, Tiina
dc.contributor.authorParkkinen, Henna
dc.date.accessioned2023-11-06T06:44:46Z
dc.date.available2023-11-06T06:44:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91769
dc.description.abstractPäivittäistavarakaupan rooli on huomattava yhteiskunnassamme. Se toimii merkittävänä työllistäjänä ja on osana jokapäiväistä elämäämme. Muutama toimija hallitsee markkinaa Suomessa. Alan toimijat operoivat sidosryhmien, kuten asiakkaiden, tavarantoimittajien ja tuottajien välissä. Tutkijat ovat myös havainneet sidosryhmien osallisen tärkeyden tehokkaassa vastuullisuusraportoinnissa ja -toimissa. Pro Gradu -tutkielma keskittyy päivittäistavarakauppaan Suomessa ja tutkii, minkälainen rooli sidosryhmien osallistamisella on alan vastuullisuusraportoinnissa ja miten tämä on muuttunut vuodesta 2015 vuoteen 2022. Lisäksi alan vastuullisuusraportointiin tulevaisuudessa potentiaalisesti vaikuttavia heikkoja signaaleja, muutosvoimia ja trendejä pyritään löytämään. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja myös tulevaisuudentutkimusta on hyödynnetty. Laadullinen sisältöanalyysi, joka perustui uusimman GRI-standardin sidosryhmien osallistamiseen liittyviin kohtiin, toteutettiin kolmen suomalaisen alan toimijan vastuullisuusraporteista. Lisäksi tekijöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat alan tulevaisuuden raportointiin kerättiin seitsemän asiantuntijan teemahaastatteluista ja analysoitiin tulevaisuudentutkimukseen perustuvan FSSF-viitekehyksen avulla. Tutkimustulokset kertovat, että sidosryhmien osallistaminen on huomioitu laajasti jo vuoden 2015 raportoinnissa ja vielä laajemmin 2022 raportoinnissa. Samat tekijät ovat yleisimpiä ja samat puuttuvat sekä vuoden 2015 että vuoden 2022 raporteista. Raportointityyli on muuttunut vuosien kuluessa selkeämmäksi ja yksinkertaisemmaksi. Toimijoiden raportoinnissa havaittiin myös eroja. Tutkimuksessa löydettiin useita trendejä ja muutosvoimia sekä kolme heikkoa signaalia, jotka voivat vaikuttaa päivittäistavarakaupan tulevaisuuden vastuullisuusraportointiin. Trendit liittyivät muun muassa lisääntyneeseen lainsäädäntöön, ympäristöön ja sosiaalisiin näkökohtiin. Suurin osa muutosvoimista liittyi olennaisiin sidosryhmiin, mutta myös esimerkiksi teknologiset innovaatiot nousivat esiin. Aiempia tutkimuksia samasta näkökulmasta ei ole tehty, joten tutkimusvaje oli ilmeinen. Tutkimustulokset voivat tarjota tutkijoille uudenlaista tietoa tulevaisuuskuvien muodostamiseen sekä päivittäistavarakaupan toimijoille esimerkiksi heidän vastuullisuusraportointinsa kehittämiseen.fi
dc.description.abstractThe food and grocery retail industry’s role in our society is considerable. They are a strong employer and also a part of our everyday life. In Finland, a few operators rule the market. Retailers operate between the various stakeholders, such as customers, suppliers and producers. In addition, academics have noted the importance of stakeholder engagement in the efficient sustainability operations and reporting. This thesis focuses on the Finnish food and grocery retail industry and studies the role of stakeholder engagement in such industry’s sustainability reporting and also its change within the reporting of the years 2015 and 2022. In addition, weak signals, driving forces and trends potentially affecting future sustainability reporting of the food retail sector are aimed to be found. The approach to the research is qualitative and also the futures studies approach is utilised. Qualitative content analysis was conducted for the sustainability reports of the three Finnish retailers. The analysing framework is based on stakeholder engagement related factors of the newest GRI standards. The factors potentially affecting future sustainability reporting were collected through thematic interviews. Interviews were conducted for seven specialists and the futures studies based on tool, FSSF was utilised in the analysis of the interviews. Research findings tell that stakeholder engagement is widely noted already in the reporting of 2015 and even wider in 2022. The same factors are the most common ones and the same are missing in both 2015 and 2022 reports. Reporting style has changed within the years to a more clear and simple style. Also some differences between the reporting of operators were observed. The research found several trends and drivers as well as three weak signals, which may affect future sustainability reporting in the food and grocery retail sector. Found trends were related to, for example, increased legislation, environment and social aspects. Most of the driving forces were associated with relevant stakeholders but also, for example, technological innovations was included. Previous studies with similar scope and viewpoint does not exist and the research gap was evident. The research findings may provide useful novel information for the academics to form future images, as well as for the grocery retailers, for example, to improve their reporting.en
dc.format.extent74
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherstakeholder engagement
dc.subject.otherdriving forces
dc.titleSustainability reporting in the food and grocery retail industry : development within the years 2015-2022 in the context of stakeholder engagement and the future
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311067784
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYritysten ympäristöjohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Environmental Managementen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20425
dc.subject.ysokestävyysraportointi
dc.subject.ysotrendit
dc.subject.ysoheikot signaalit
dc.subject.ysotulevaisuudentutkimus
dc.subject.ysosustainability reporting
dc.subject.ysotrends
dc.subject.ysoweak signals
dc.subject.ysofutures research
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright