Opettajien työuupumusoireilu koronapandemian aikana
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Työhyvinvointi on laaja käsite ja sitä voidaan tutkia useilla eri keinoilla. Työhyvinvointia tutkitaan kuitenkin usein työhyvinvoinnin ongelmien, kuten työuupumuksen kautta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa työhyvinvoinnin käsitettä lähestytään affektiivisen työhyvinvoinnin mallin kautta ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta tarkastellen.
Opettajat ovat jo vuosikymmeniä kärsineet heikentyneestä työhyvinvoinnista ja vuonna 2020 koronapandemian aiheuttamat koulujen sulkemiset pakottivat opettajat sopeutumaan hyvin nopeasti täysin uudenlaiseen tapaan tehdä työtään lisäten heidän työkuormaansa entisestään. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää opettajien tunneperäisen työuupumusoireilun yleisyyttä koronapandemian aikana, ja kartoittaa uupumusoireiluun yhteydessä olevia tekijöitä.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kirjallisuushaku toteutettiin alkuvuonna 2022 kolmeen eri tietokantaan: Medlineen (Ovid), Pubmediin sekä PsychInfoon. Hakulauseke tuotti yhteensä 141 tulosta, joista karsiutui duplikaattien poiston sekä tarkemman seulonnan myötä 135 tutkimusta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kuusi eri puolilla maailmaa toteutettua poikkileikkaustutkimusta, jotka tutkivat opettajien ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta koronapandemian aikana. Tutkimukset osoittivat, että ahdistuneisuus sekä masentuneisuus oli yleistä opettajien keskuudessa koronapandemian aikana, mutta ei silti huomionarvoisesti yleisempää verrattuna koronapandemiaa edeltävään aikaan.
Masentuneisuuden ja ahdistuneisuuden kanssa yhteydessä havaittiin olevan etäopetukseen, koronavirustartuntaan sekä kotiin ja perheeseen liittyviä pelkoja, epävarmuuksia ja muita ongelmia. Poikkileikkaustutkimusten tulokset eivät kerro syy-seuraussuhteista, minkä vuoksi jatkotutkimusta opettajien ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden taustasyistä tarvitaan. Lisäksi tutkimusta tarvitaan myös opettajien vuosikymmeniä jatkuneen heikentyneen työhyvinvoinnin syiden sekä opettajien työhyvinvoinnin edistämisen keinojen tarkempaan kartoitukseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Media-alan työntekijöiden kokemuksia etätyöstä ja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana
Koivula, Minna; Rouvali, Tuomas; Rantanen, Johanna; Saari, Tiina; Veistola, Sara; Parkatti, Anne; Villi, Mikko (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2023)Koronaviruspandemia muovasi media-alalla tehtävää työtä perustavanlaatuisella tavalla pakottaessaan mediaorganisaatiot siirtymään etätyöhön. Tarkastelemme tässä tutkimuksessa media-alan työntekijöiden kokemuksia ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
Pöyhtäri, Sanni (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja ... -
Patterns of Teachers’ Occupational Well-Being During the COVID-19 Pandemic : Relations to Experiences of Exhaustion, Recovery, and Interactional Styles of Teaching
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media SA, 2021)This study examined profiles of teachers’ occupational well-being during the COVID-19 pandemic. The data were collected from 279 Finnish primary school teachers during the spring of 2020. Four groups of teachers were ... -
Opettajien työhyvinvointi ja sen yhteys pedagogisen työn laatuun
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Messala, Maiju; Penttinen, Viola; Aulén, Anna-Mari; Jõgi, Anna-Liisa (Jyväskylän yliopisto, 2020)The aim of the study was to examine the factors related to teachers’ stress and well-being at work, and how teachers’ occupational well-being is associated with the pedagogical quality of their work in the classroom. ... -
Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana
Merjonen, Päivi; Salmi, Paula; Latvala, Juha-Matti; Husberg, Henrik (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että minäpystyvyyden kokemus on yhteydessä koettuun stressiin. Yhteyttä on kuitenkin tutkittu Suomessa vähänlaisesti, erityisesti oppimisvaikeusoppijoiden opetuksessa sekä Covid-19-pandemian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.