Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla on näissä kolmessa oppikirjassa.
Aineistoni koostuu tehtäväkirjoista Nya vindar 7, Klick 7 ja Trampolin 3, jotka on julkaistu eri vuosikymmenillä ja näin ollen noudattavat myös eri aikakausien opetussuunnitelmia. Tutkin ja analysoin oppikirjoja käyttäen laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että suullisen kielitaidon harjoittelua painotetaan eniten vuoden 2020 oppikirjassa, kun taas vähiten suullista kielitaitoa painotti vuoden 2003 oppikirja. Suullisen kielitaidon painotus ei siis kehity välttämättä lineaarisesti vuosien saatossa. Vuoden 2020 oppikirja sisältää monipuolisemmin suulllista kielitaitoa kehittäviä tehtäviä. Suullisten tehtävien sisällöt ovat kehittyneet vastaamaan tämän päivän tilanteita sekä aiheita. Ääntämisen harjoittelu jäi jokaisessa oppikirjassa melko vähäiseksi verrattuna suulisten tehtävien esiintyvyyteen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29341]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Muntliga övningar i läroböcker : en läroboksanalys av Hallonbåt 5–6 och På gång 3
Luoto, Jesse (2020)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3 painottavat suullisia tehtäviä. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää noudattavatko oppikirjat opetussuunnitelman tavoitteita koskien ... -
"Puhuminen, no emmä tiiä oonko mä siinä hyvä, mutta kyllä mä siitä ihan tykkään" : språkstudenters uppfattningar om och upplevelser av sin muntliga språkfärdighet och muntlig kommunikation på svenska och tyska
Ilomäki, Sonja (2015)Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suullisten taitojen harjoittelua ei usein huomioida tarpeeksi koulussa. Painotus riippuu usein opettajasta. Siksi opiskelijoilla voikin olla hyvin erilaiset suulliset taidot ... -
Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs
Heikkinen, Tanja (2022)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat suullisen kielitaitonsa kehittyneen eTandem-kurssin aikana, mitä kommunikaatiostrategioita he käyttävät kurssilla kohdatessaan haasteita ... -
Högstadieelevers åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet i svenska
Muranen, Tiia-Liisa (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yhdeksäsluokkalaisilla oppilailla on ruotsin kielen suullisen kielitaidon opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, keskitytäänkö opetuksessa ... -
Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
Raja, Aleksiina (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten käsityksiä suullisesta kielitaidosta, sen tärkeydestä ja oppimisesta sekä miten he itse määrittelevät kyseisen käsitteen. Pääpaino tutkimuksessa on opiskelijoiden ...