dc.contributor.advisor | Mård-Miettinen, Karita | |
dc.contributor.author | Saloniemi, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2023-06-29T07:08:07Z | |
dc.date.available | 2023-06-29T07:08:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88121 | |
dc.description.abstract | Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt digitaalisesta materiaalista entistä yleisempää ja tärkeämpää. Digitaalisten taitojen vaadittavuus on myös lisännyt monilukutaidon, ja siihen liittyvän digilukutaidon tarpeellisuutta. Yhdistyneiden Kansakuntien mukaan moni- ja digilukutaidot on nimetty olennaisiksi taidoiksi kaikille aikuisille vuoteen 2030 mennessä (Antony et al. 2019).
Materiaalipaketin teoreettinen tausta rakentuu monilukutaidon, digilukutaidon ja digitaalisen kielenopetuksen käsitteiden ympärille. Taustoituksessa korostetaan myös opettajan asemaa digitaalisessa kieltenopetuksessa, sekä luokkahuonetta digitaalisen kieltenopetuksen ympäristönä. Digitaaliset oppimisympäristöt tarjoavat monipuolisen lähtökohdan monilukutaidon ja kielen harjoittamiseen, mutta tuovat mahdollisuuksien lisäksi myös haasteita, jotka täytyy ottaa huomioon onnistuneen oppimisen varmistamiseksi. Materiaalipaketin tavoitteena on, että lukion englannin kielen opettajat voivat hyödyntää digitaalisia oppimistehtäviä kieltenopetuksessaan, ja se tarjoaa heille monipuolisia, joustavia ja olennaisia tehtäviä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi materiaalipaketin laatimisessa on noudatettu Opetushallituksen (2022d) ja Saarisen (2020) ohjeita laadukkaasta opetusmateriaalista. Lisäksi materiaalipaketin tehtävät on rakennettu lukion englannin opetukselle olennaisiin teemoihin.
Suunniteltu materiaalipaketti koostuu viidestä eri teemasta: kulttuuri, globalisaatio ja yhteiskunnalliset kysymykset; ympäristö ja kestävä kehitys; terveelliset elämäntavat, ruoka, ja ruokavalio; hyvinvointi ja onnellisuus, sekä identiteetti, perhe ja harrastukset. Nämä teemat on valittu kahden yleisimmän lukion englannin kielen oppikirjan, New Insights ja Elements, teemoista, sekä teemoista, joita painotetaan Lukion opetussuunnitelman perusteissa (2019). Jokaisessa teemasta on kolme tehtävää, jotka harjoittavat monilukutaitoja ja digilukutaitoja. Materiaalipaketti tavoitteena on olla monipuolinen, opetukseen mukautuva ja monikielisyyttä harjoittava kokonaisuus, joka sopii käytettäväksi lukion englannin kielten opettajien erilaisiin opetustarpeisiin. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | digital exercises | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | digital language learning | |
dc.title | Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306294226 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | tietokoneavusteinen opetus | |
dc.subject.yso | digitaalitekniikka | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | tietokoneavusteinen oppiminen | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | multiliteracy | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | general upper secondary school | |
dc.subject.yso | computer-assisted teaching | |
dc.subject.yso | digital technology | |
dc.subject.yso | literacy | |
dc.subject.yso | computer-assisted learning | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |