Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorIvars, Hilda
dc.date.accessioned2023-06-28T10:15:32Z
dc.date.available2023-06-28T10:15:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88104
dc.description.abstractMusiikki ja kieli kulkevat käsi kädessä ja niillä on paljon yhteistä: Molemmissa on melodia, rytmi, intonaatio ja molemmilla välitetään viestiä sekä suullisesti että merkkijärjestelmän avulla. Kielen ja musiikin siirtovaikutus on havaittu useassa tutkimuksessa. Aivotutkimuksen puolelta suositellaan musiikin ja laulamisen hyödyntämistä kielen oppimisessa ja sitä onkin hyödynnetty jo pitkään. Kielten asema ja merkitys on kasvanut vuoden 2014 opetussuunnitelman voimaantulon jälkeen ja opetusta on varhennettu alkamaan heti ensimmäiseltä luokalta vuonna 2019. Myös opetussuunnitelmassa näkyy musiikin merkitys ja se kulkee mukana kielten kohdalla läpi opetussuunnitelman. Oppikirjat kootaan ensisijaisesti opetussuunnitelman perusteella ja tutkimukseni kannalta on tärkeä lähtökohta, että musiikin merkitys on nostettu esille myös opetussuunnitelmassa. Tässä tutkielmassa selvitän, millä tavoin musiikkia hyödynnetään 2020-luvun oppikirjoissa. Aineistona ovat alakoulun A1- englannin ja -ruotsin oppikirjasarjat High five!, Fram! ja Allihopa!. Analysoin aineiston musiikkisisältöjä niiden määrän ja tavoitteellisen hyödyntämisen kannalta. Tulevana musiikin- ja kielenopettajana minua kiinnostaa myös se, miten kielten oppikirjojen musiikkeja voi integroida musiikinopetukseen ja toisaalta kuinka helppoa tai vaikeaa opettajan on tarttua musiikkitehtäviin, mikäli musiikkitaustaa ei ole. Tuloksista käy ilmi, että musiikki on oppikirjoissa läsnä koko alakoulun ajan. Molemmissa kirjasarjoissa käytettiin lauluja, joihin oli tehty joko sanoitukset tai sekä sävellys että sanoitus oppimistarkoituksessa. Molemmissa kirjasarjoissa oli lisäksi listattu teemoihin sopivia musiikkivinkkejä opettajan materiaaliin. Englannin kirjasarja High five! käyttää ruotsia enemmän musiikkia ja laulujen lisäksi runsaasti rytmikkäitä loruja, jotka tukevat kielen oppimista niin sanaston, lausumisen kuin kielitiedonkin osalta. Englannin kirja kannustaa myös integraatioon ja varhennetun englannin oppikirja sisältää musiikkikappaleiden nuotit.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleMusiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306284199
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright