Show simple item record

dc.contributor.advisorKyppö, Jorma
dc.contributor.authorKalliokoski, Lauri
dc.date.accessioned2023-06-27T05:56:20Z
dc.date.available2023-06-27T05:56:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88076
dc.description.abstractKilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa suoraan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Tiedostamalla käyttäjäkokemukseen vaikuttavat pääelementit yritykset voivat kehittää verkkokauppaa vastaamaan heidän asiakkaiden odotuksia. Siksi tutkielmassa tarkasteltiin erityisesti käyttäjäkokemuksen tekijöitä verkkokaupan kontekstissa ja etsittiin keinoja kehittää verkkokaupan käyttäjäkokemusta. Tutkimuksen fokus oli suoraan kuluttajille myytävissä tuotteissa ja palveluissa. Lähteinä käytettiin vertaisarvioituja artikkeleita arvostetuista julkaisuista. Tutkimuksessa huomattiin, että käytettävyys on merkittävä tekijä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa ja sen perusta. Käyttäjäkokemukseen liittyvillä muilla seikoilla, kuten esimerkiksi luottamuksella, koukuttavuudella ja sivustolla olevan informaation laadulla oli vaikutus. Tutkimus esitteli myös suuntaa antavia ohjeita verkkokaupan käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi. Lisäksi visuaalisilla elementeillä on suuri merkitys verkkokaupan käyttäjäkokemukseen. Hyvin suunniteltu ulkoasu, selkeä navigointi ja houkuttelevat kuvat voivat kaikki vaikuttaa siihen, kuinka käyttäjä kokee verkkokaupan. Visuaaliset elementit voivat myös lisätä verkkokaupan luotettavuutta ja herättää asiakkaan mielenkiinnon, mikä voi parantaa verkkokaupan menestystä. Kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä verkostoituvassa maailmassa asettaa suunnittelijoille yhä suurempia haasteita, kun he pyrkivät saamaan oman palvelunsa muiden huomioon. Koska teknologia kehittyy nopeasti ja ohella käyttäjäkokemukseen tulee uusia elementtejä, vanhentuu tutkimustulokset nopeasti. Täten on syytä tehdä jatkotutkimuksia aiheesta säännöllisin väliajoinfi
dc.format.extent21
dc.language.isofi
dc.titleVerkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306274137
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysoverkkopalvelut
dc.subject.ysoInternet


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record