Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJaakkola, Timo
dc.contributor.authorHalonen, Siiri
dc.date.accessioned2023-06-22T08:15:45Z
dc.date.available2023-06-22T08:15:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88029
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa, kuvata ja arvioida erityisammattiopiston opiskelijoille kehonhuoltointerventio. Kehonhuoltointervention tavoitteena oli lisätä opiskeluun käytettäviä voimavaroja ja oppimis- sekä työskentelyvalmiuksia sekä vaikuttaa näin positiivisesti opiskeluissa jaksamiseen. Tutkimuksessa tutkittiin opiskelijoiden kehonhuoltokokemuksia, koulussa jaksamisen kokemuksia ja niiden linkittymistä toisiinsa. Intervention tuloksia analysoitiin peilaamalla opiskelijoiden kokemuksia ja tutkijan havaintoja liikuntatottumusten muutoksiin Prochaskan ja Di Clementen muutosvaiheteoriamallin mukaisesti. Toiseen asteen opiskelijoista ammattiopistossa ja erityisesti erityisammattiopistoissa opiskelevia on tutkittu harvemmin kuin lukiolaisia. Koululiikunnassa on nostettu esiin tavoite vahvistaa opiskelijoiden kehollisuutta, kehotietoisuutta ja kehonkuvaa. Myös opiskelijoiden lisääntynyt uupumus ja tuen tarve perustelevat tutkimuksen tarvetta. Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka keskittyy Luovi ammattiopiston Virtuaalisesti vireille -hankkeen opiskelijoihin ja heidän kokemuksiinsa kehonhuoltoharjoituksista ja opiskeluissa jaksamisessa. Tutkimuksessa on fenomenologisia piirteitä, sillä tutkimuksessa tuotetaan tietoa opiskelijoiden henkilökohtaisista kokemuksista. Interventio eteni toimintatutkimuksen syklin mukaisesti, jossa suunnittelu toteuttaminen, havainnointi ja reflektointi seurasivat toisiaan. Interventio alkoi luokkahuonevierailuilla, jolloin sekä opettajat, että opiskelijat pääsivät tutustumaan kehonhuoltoon ja interventioon. Kahden eri ammattialan ryhmien opettajat ja opiskelijat sitoutuivat tekemään kehonhuoltoharjoituksia lokakuusta 2022 tammikuuhun 2023. Opiskelijat saivat tehdä kehonhuoltoharjoituksia sekä etänä kotoa, että koulussa video- tai lähiopetuksena. Harjoitukset olivat sisällöltään vaihtelevia pilates-, jooga- ja rentoutusharjoituksia. Tutkimuksen aineisto koostui viiden opiskelijan tutkimushaastatteluista ja päiväkirjaan merkityistä harjoituksien tuottamista havainnoista. Opiskelijoiden kehonhuoltokokemuksissa nousivat esiin kehotietoisen liikkeen, omasta kehosta oppimisen ja rentoutumisen teemat. Työrauhaongelmat haittasivat kehonhuoltoharjoittelua ja niillä oli merkitystä myönteisten kokemusten syntymisen. Kehonhuoltokokemusten syntyyn vaikuttivat myös muut olosuhdetekijät, kuten miten, missä ja milloin harjoituksia oli mahdollisuus tehdä. Opiskelijat kokivat jaksamisensa vaihtelevana. Kaikki kokivat stressiä, keskittymisvaikeuksia ja väsymystä. Kaksi viidestä kokivat tai olivat aiemmin kokeneet kokonaisvaltaisempaa uupumusta. Vertaistuki sekä vanhempien, ohjaajien ja opettajien antama sosiaalinen tuki taas koettiin opiskeluissa tarvittavia voimavaroja lisäävinä. Opiskelijat kokivat kehonhuoltoharjoittelun vaikuttavan positiivisesti opiskeluissa jaksamiseen parantamalla kykyä rentoutua, keskittyä ja säädellä vireystilaa. Vaikka opiskelijoiden liikuntakäyttäytyminen ei muuttunut intervention aikana, he olivat sen päättyessä edelleen avoimia lisäämään kehonhuoltoharjoittelua arkeensa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to design, implement, describe and evaluate a mind body exercise intervention for students of a special needs vocational college. The aim of this intervention was to increase the mental resources used for studying as well as improve learning and working abilities and thus positively influence coping with studies. The study focused on students' mind body exercise experiences, experiences of coping with their studies as well as how these two were linked. The results of the intervention were analyzed by comparing the students' experiences and the researcher's observations of changes in exercise habits according to the Prochaska’s and Di Clemente’s theory Stages of Change. Upper secondary level students, vocational school students and especially those studying at special vocational colleges have been studied less than high school students. The goal of strengthening students' mind body connection, body awareness and body image has recently been highlighted more strongly in physical education. The increased level of study-related exhaustion and students’ need for support also highlight the need for this type of research. This study is a qualitative case study that focused on the students of Luovi Vocational College's ‘Virtually by Your Side’ (Virtuaalisesti vierellä) project and their experiences of mind body exercises and coping with studies. The study employs a phenomenologic approach because it presents information about the personal experiences of students. The intervention progressed according to the action research cycle, in which planning implementation, observation and reflection follow each other and guide the action. The intervention began with classroom visits, allowing both teachers and students to get acquainted with mind body exercise and intervention. Teachers and students from two different professional groups committed to doing mind body exercises from October 2022 to January 2023. Students were allowed to do the exercises both online at home and at school by following video instruction or by participating in contact teaching. The exercises included different types of pilates, yoga and relaxation movements and techniques. The material for the study consisted of research interviews with five students and the researcher’s notes from the classes. In the students' experiences, the themes of conscious body movement, learning from one's own body and relaxation were themes that emerged. For some, problems with peace at work hampered and even prevented the emergence of mind body experiences. Other circumstantial factors, such as how, where and when it was possible to do exercises, also contributed to the emergence of such experiences. The students felt that their coping varied. Everyone experienced stress, difficulties in concentration and fatigue. Two out of five experienced or had experienced more severe exhaustion. Peer support as well as social support provided by parents, tutors and teachers, on the other hand, were considered to increase the mental resources needed for studies. The students felt that mind body training had a positive effect on coping with their studies by increasing the ability to relax, concentrate and regulate their alertness. Although the students' physical activity behaviour did not change during the intervention, they were still open to adding mind body exercise to their daily lives.en
dc.format.extent124
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkehollisuus
dc.subject.otherkehotietoisuus
dc.subject.othervoimavarat
dc.title"Kevyt olo mitä ei oo koskaan saanut mistään muualta" : erityisammattiopiston opiskelijoiden kokemuksia kehonhuoltoharjoittelusta ja sen merkityksestä opiskeluissa jaksamisessa.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306224084
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoopiskelukyky
dc.subject.ysotoimintakyky
dc.subject.ysoresurssit
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysosomatestesia
dc.subject.ysoruumiillisuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright