Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmani tavoitteena on selvittää, millaista kuvaa opinto-ohjauksesta luodaan Ylen verkkosivujen uutisartikkeleissa. Koulutuspoliittisista uudistuksista on viime vuosina uutisoitu paljon, mikä on lisännyt opinto-ohjaukseen liittyvää julkista keskustelua. Opinto-ohjauksen diskursseja ei ole kuitenkaan tutkittu aikaisemmin. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1) Millaisia diskursseja opinto-ohjauksesta rakennetaan Ylen uutisartikkeleissa? 2) Millaisin kielellisin keinoin diskursseja tuotetaan? 3) Millainen kuva opinto-ohjauksesta muodostuu diskurssien perusteella?
Tarkastelen työssäni kieltä ja tekstejä systeemis-funktionaalisen kieliteorian (SF-teoria) näkökulmasta. Hyödynnän aineiston analysoinnissa erityisesti Shoren (2012a; 2012b; 2020) suomen kieleen soveltamaa analyysimallia ja hänen luomiaan käsitteitä. SF-teorian kielikäsityksen mukaan kieli on merkityksien muodostamisen resurssi ja teksti prosessi, jolla merkityksiä muodostetaan tietyssä kontekstissa (Halliday & Matthiessen 2014: 3). Kieli nähdään yhtenä sosiaalisen toiminnan muotona, jolloin kieltä, tekstejä ja niiden kontekstia ei pidetä toisistaan irrallisena (Halliday 1973, 1978). SF-teoriassa merkitys on hajotettu eri osiin eli metafunktioihin (Shore 2012b: 159). Metafunktioita on kolme: representatiivinen, interpersoonainen sekä tekstuaalinen metafunktio. (Shore 2020: 31, 44—45.) Representatiivisen metafunktion näkökulmasta tekstistä etsitään vastauksia siihen, miten lauseilla luodaan kuvia kokemusmaailmastamme (Shore 2020: 293). Representatiivisen metafunktion näkökulma onkin erityisen tärkeä tässä tutkimuksessa. Määrittelen tässä tutkimuksessa diskurssin tavaksi merkityksellistää asiaa tai kokemusta tietystä näkökulmasta.
Aineistoni koostuu 19 Ylen verkkosivuilla vuosina 2019—2022 julkaistusta uutisartikkelista, joissa käsitellään opinto-ohjausta. Analyysin kohteena työssäni ovat olleet leksikaaliset valinnat ja sanasto, representatiiviset lausetyypit, ohjaus- ja ohjaaja-lausekkeiden roolit lauseessa (myös ohjata-verbin käyttö), ja modaaliset ilmaukset. Olen nimennyt aineistosta neljä diskurssia: resurssidiskurssi, muutosdiskurssi, asiantuntijadiskurssi ja toimenkuvadiskurssi. Opinto-ohjaus nähdään muutos- ja resurssidiskursseissa objektina, asiantuntija- ja toimenkuvadiskursseissa opinto-ohjaajat ja opinto-ohjaus nähdään subjekteina. Toisaalta opinto-ohjaus on muutoksen kohteena, mutta toisaalta opinto-ohjaajat näyttäytyvät osaavina tekijöinä ja kokijoina. Toimenkuvadiskurssin voi nähdä opinto-ohjauksen suhteellisen huonosti tunnettua professiota tutummaksi tekevänä merkityksellistämisen tapana.
Opinto-ohjaajat ja opinto-ohjauksen kenttä vaikuttavat olevan kovassa ristipaineessa jatkuvien muutosten ja uudistusten keskellä. Osaavien ohjausalan ammattilaisten työnkuva on laaja. Uusia asioita on tullut viime vuosina opinto-ohjaajien työhön jatkuvasti, mutta resurssien vähäisyys ja niiden kohdentamiseen liittyvät pulmat näkyvät keskustelussa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Toisen asteen opiskelijat pääosin tyytyväisiä opinto-ohjauksen saatavuuteen ja riittävyyteen
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on selvittänyt OKM:n toimeksiannosta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen määrällistä saatavuutta ja riittävyyttä sekä resursoinnin keskeisiä ... -
Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella juhlistettiin KT Raimo Vuorisen uraa ja eläköitymistä ”Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus” -seminaarilla 9. kesäkuuta 2022. Vuorisen ... -
Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien ohjaussuunnitelma : Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien opinto-ohjauksen uuden opetussuunnitelman laatiminen
Jokela, Katariina (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Opinto-ohjauksen merkitys yhdeksäsluokkalaisten jatkovalinnalle
Heinonen, Minna (2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.