Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorKousa, Juha-Pekka
dc.date.accessioned2023-06-05T10:25:43Z
dc.date.available2023-06-05T10:25:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87422
dc.description.abstractOpettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, myös opettajien esittämisessä ja representaatiossa. Media sekä luo representaatioita että heijastelee yhteiskunnan arvoja ja niiden muutoksia. Opettajat ovatkin yhteiskunnallisesti merkittävä ammattikunta koulutusasemansa takia, mutta myös siksi, että jokaisella on tai on ollut henkilökohtaisia kokemuksia opettajista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia representaatioita opettajista mediassa luodaan. Selvitys tarkastelee kolmen sanomalehden, Helsingin Sanomien, The Indian Expressin ja The Washington Postin, otsikoita kahdella ajanjaksolla: ennen ja jälkeen Covid-19-pandemian alun. Otsikoita analysoitiin kriittisen diskurssintutkimuksen ja sosiaalisten toimijoiden mallin avulla. Otsikoita tarkasteltiin sekä sanatasolla että laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa. Erityistä huomiota kiinnitettiin sukupuolien representaatioeroihin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opettajat esitetään pääosin ammattiryhmänä ja harvemmin yksilöinä. Opettajat olivat otsikoissa enimmäkseen passiivia toimijoita, jotka esitettiin suhteessa koulutusorganisaatioon. Sukupuolittunut representaatio oli ennakoitua vähäisempää, eikä mediassa esitetty opettamista niin feminiinisenä alana, kuin mitä opettajien sukupuolijakauma voisi antaa odottaa. Pandemia muutti opettajien representaatiota, muttei lisännyt opettajien sankaridiskurssia, vaan vahvisti opettajien esittämistä passiivisina ryhminä. Havaintojen perusteella voidaan todeta, että vaikka opettajien representaatio on mediassa pääasiassa melko positiivista, jäävät opettajat usein oppilaitosten ja jopa oppilaiden varjoon. Opettajien representaatiotapojen tiedostaminen voi auttaa selittämään ja myös vaikuttaa siihen, miten opettajia arvostetaan. Samalla muutokset representaatiossa tuovat esiin ammattiin liittyviä yhteiskunnallisia muutoksia.fi
dc.format.extent83
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherfeminist critical discourse analysis
dc.subject.othergender representation
dc.subject.othermedia analysis
dc.subject.othersocial actors analysis
dc.title“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053483
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysogender
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysorepresentation (mental objects)
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright