Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Asiakkuudenhallinnasta ja sen järjestelmistä on tullut erittäin merkittävä osa yritysten liiketoimintaa. Asiakkuudenhallinta on koko organisaation laajuinen strategia kehittää asiakasliiketoimintaa, tuotteita ja palveluita. Sen tarkoituksena on luoda, ylläpitää ja kehittää asiakassuhteita organisaatioon kuuluvien henkilöiden toimesta. Asiakkuudenhallintajärjestelmä taas on tietojärjestelmä, jolla yllä mainittuja toimia toteutetaan käytännössä. Asiakaskeskeinen liiketoiminta on syrjäyttänyt brändikeskeisen lähestymistavan markkinointiin laajalti eri toimialoilla. Asiakkaiden ymmärtämistä ja heidän toiveidensa täyttämistä pidetään suoraan verrannollisena liiketoiminnalliseen menestykseen. Tutkielmassa selvitetään asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönoton haasteita. Tutkielman tarkoituksena on esittää yleisimmät ja merkittävimmät haasteet, joita käyttöönottoprojektit kohtaavat ja tämän avulla estää niiden toteutumista tulevaisuudessa. Tutkielmassa tarkastellaan asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönoton menestystekijöitä, vaatimuksia ja epäonnistumiseen johtaneita tekijöitä. Näiden perusteella on muodostettu yleisimmät ja merkittävimmät haasteet, joita käyttöönottoprojektit kohtaavat. Merkittävimmiksi haasteiksi todetaan heikko johtajuus, loppukäyttäjien osallistumattomuus, organisaation muokkautumiskyvyttömyys, riittämätön teknologinen valmius, sekä ulkoisten konsulttien käyttämättömyys. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmän käyttöönottoon liittyvät haasteet ovat enemmän inhimillisiä, kun järjestelmällisiä. Tutkielma suoritettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5017]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Haasteet ja kriittiset tekijät IT-palvelunhallinnan käyttöönotossa
Kapulainen, Mikko (2014) -
Datamigraation haasteet toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa
Räsänen, Inna (2022)Organisaatiot ovat usein halukkaita päivittämään toiminnanohjausjärjestelmiään säilyttääkseen kilpailukykynsä jatkuvan teknologisen kehityksen rinnalla. Toiminnanohjausjärjestelmän toimiessa organisaation ytimessä ohjaten ... -
Järjestelmän loppukäyttäjän rooli sekä kokemusten hyödyntäminen järjestelmien edelleenkehityksessä vakuutusyhtiö Ifissä
Väistö, Jussi (2014)Tässä tutkimuksessa lähestytään tietojärjestelmän käyttöönottoprosesseihin liittyviä haasteita loppukäyttäjän kokemusten näkökulmasta Vakuutusyhtiö Ifissä. Järjestelmien käyttöönottoprosessit ovat eri ... -
Asiakastiedon hankkimisen ja hyödyntämisen haasteet it-palvelutuotannossa
Okker, Timo (2016)Asiakastieto on palveluorganisaatiolle tärkeä resurssi, jota hyödynnetään useis-sa liiketoimintaan liittyvissä toiminnoissa ja prosesseissa. Asiakastiedon avulla palveluita tuottavat organisaatiot pystyvät tehostamaan omaa ...