Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021)
Julkaistu sarjassa
Koulutuksen tutkimuslaitos, TutkimuksiaPäivämäärä
2023Kansainvälisessä lasten lukutaitotutkimuksessa eli PIRLS-tutkimuksessa (Progress in International Reading Literacy Study) tarkastellaan alakouluikäisten, pääasiassa neljäsluokkalaisten, lukutaidon tasoa ja osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä eri maissa. Oppilaille suunnatun luetunymmärtämisen testin ja oppilaskyselyn lisäksi tutkimus sisältää kyselyt mukaan valittujen luokkien lukemisen opettajille, koulujen rehtoreille ja oppilaiden vanhemmille. Kyselyt tuottavat monipuolista tietoa oppilaiden taustoista sekä oppilaiden ja heidän vanhempiensa lukemiskäytännöistä ja -asenteista, koulujen lukemisen opetuksesta sekä koulujen ja kotien oppimisen olosuhteista. Neljäs vuosi koulussa on merkittävä vaihe, koska tällöin alkaa korostua lukutaidon käyttö uuden oppimisen välineenä. Ensimmäisten kouluvuosien aikana syntyy ja vahvistuu myös lukunautinnon merkitys.
ISBN
978-951-39-9620-8Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimuksia [39]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Sitä mä oisin koululta toivonut, et ois sitä apua saanut!" : kansainvälisesti adoptoitujen lasten vanhempien kuvaukset lastensa ensimmäisestä kouluvuodesta ja kouluyhteisöön sopeutumisesta
Tiainen, Carolina (2015)Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoitus oli selvittää adoptiovanhempien kokemuksia lastensa ensimmäisestä kouluvuodesta. Tavoitteena oli tutkia, miten vanhemmat kokivat lastensa sopeutumisen kouluyhteisöön sekä ... -
Lasten ja nuorten liikunta : Suomen tilannekatsaus 2014 ja kansainvälinen vertailu
Aira, Annaleena; Fogelholm, Mikael; Gråstén, Arto; Jaakkola, Timo; Kallio, Jouni; Kokko, Sami; Koski, Pasi; Kämppi, Katariina; Liukkonen, Jarmo; Paajanen, Minna; Soini, Anne; Ståhl, Timo; Suomi, Kimmo; Tammelin, Tuija; Tynjälä, Jorma; Villberg, Jari; Yli-Piipari, Sami (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö
Huttunen, Janne (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli kehittää lapsille ja aikuisille lukemista sekä teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö. Kehittämistutkimuksen kautta kehitetyn toimintamal-lin avulla, vahvistetaan lasten ja ... -
Lukemista ohjaavat kerronnan strategiat Raymond Chandlerin salapoliisiromaanissa The Long Good-Bye
Ala-Maunus, Simo (1995)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.