Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden sekä Opetushallituksen opetussuunnitelman sisällön mukaan. Analyysimenetelmänä käytetään teorialähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Tehtäviä tutkitaan draamakasvatuksen perusteiden viitekehyksessä sekä esteettisen kahdentumisen ja vakavan leikillisyyden näkökulmista. Tutkielmassa pohditaan, mihin draamakasvatuksen tavoitteisiin ja opetussuunnitelman ohjeistuksiin tehtävät perustuvat. Tutkimustulokset osoittavat, että draamakasvatuksen työkalujen avulla voi harjoitella kaikkia suomen kielen ja kirjallisuuden osa-alueiden taitoja erittäin käytännönläheisesti.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5174]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Draamakasvatus suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa
Pihlajakangas, Hanna; Heikkilä, Johanna (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten 3. luokan suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa draamakasvatus näyttäytyy. Draamakasvatus ei ole Suomessa oma oppiaineensa, mutta se näkyy Perusopetuksen ... -
Draamakasvatus yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opetusmenetelmänä
Koski, Maiju (2009) -
Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
Sievänen, Ellinoora (2013)Tutkimus käsittelee sitä, miten ryhmäviestintä on esillä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Ryhmäviestintää ei ole koulukontekstissa tutkittu paljon. Oppikirjojen tutkimus hyödyttää sekä opettajia että ... -
Drama education and agency in EFL learning : a material package for primary school
Brunni, Maija (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien englannin kielen oppiainetta vuosiluokilla 3.–6. ...