Show simple item record

dc.contributor.advisorSalonen, Anna
dc.contributor.authorHakkarainen, Lotta
dc.date.accessioned2023-05-04T05:16:28Z
dc.date.available2023-05-04T05:16:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86745
dc.description.abstract’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti nuoret kuluttajat. Fomo on kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava ilmiö ja sitä on käytetty menestyksekkäästi kaupallisiin tarkoituksiin. Sosiaalisen median kulutuskäyttäytymiseen kytkeytyy vahvasti uusi fomo-kuluttamisen ilmiö. Siksi tässä tutkimuksessa lisätään ymmärrystä siitä, mitä fomo-kuluttamisella tarkoitetaan ja miten se ilmenee kuluttajien keskuudessa. Tämän tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kahdeksan sosiaalisen median aktiivista käyttäjää. Tutkimuksen tulosten mukaan fomo-kuluttamisen määritellään olevan sosiaaliseen paineeseen perustuvaa kuluttamista, jonka avulla pyritään välttämään ulkopuolisuuden tunnetta osallistumalla kulutuskokemukseen, johon muutkin ympärillä osallistuvat. Fomo-kuluttamisen ajureiden aktivoituminen riippui kuluttajien ominaisuuksista, ja siitä mitä he kuluttamisellaan tavoittelevat. Yleisimmäksi fomo-kuluttamisen ajuriksi tunnistettiin joukkoon kuulumisen tarve. Tilanteen ja kuluttajan profiilin mukaan fomo-kuluttamisen ajureina toimivat myös riippumattomuuden tarve ja ainutlaatuisuuden tarve. Tulosten mukaan sosiaalinen media aktivoi fomo-kuluttamisen ajureita. Lisäksi se luo kulutustarpeita ja altistaa jatkuvasti markkinointiviestinnälle. Tulosten mukaan sosiaalinen media voi edesauttaa myös vastuullista kuluttamista, riippuen siitä millaisia kanavia ja sisältöjä seuraa. Fomo-kuluttaminen on vaikutusvaltainen kuluttajakäyttäytymisen ilmentymä, joka tulee ottaa huomioon etenkin sosiaalisen median markkinoinnissa. Fomo-kuluttamisen tutkiminen kestävyyden näkökulmasta olisi hyvin mielenkiintoinen ja ajankohtainen jatkotutkimusaihe.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherfear of missing out
dc.subject.otherfomo
dc.subject.otherfomo-kuluttaminen
dc.subject.othersosiaalisen median markkinointi
dc.titleFomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305042839
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysomarkkinointiviestintä
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoFacebook
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright