Show simple item record

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorTurunen, Aaro
dc.date.accessioned2023-05-02T06:35:47Z
dc.date.available2023-05-02T06:35:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86704
dc.description.abstractTulevien vuosien aikana pelillistäminen tulee lisääntymään etenkin kielten oppiaineissa. Pelillistäminen tarjoaa uuden ja luovan tavan opetella kieliä ja sen hyödyt ovat kattavia. Sen on todettu esimerkiksi lisäävän opiskelijan motivaatiota. Aihetta on tutkittu, mutta tulevaisuudessa lisää tutkimusta tullaan tarvitsemaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä Suomen lukion englannin opettajat ovat pelillistämisestä, ja kuinka he hyödyntävät sitä oppitunneilla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sisällön analyysin keinoin. Tulokset osoittavat pelillistämisen olevan hyödyllistä ja sen koetaan myös nostavan motivaatiota. Opiskelijoiden motivaation todetaan kohentuvan, kun he pääsevät esimerkiksi kilpailemaan toisiaan vastaan. Negatiivisena pidettiin kuitenkin sitä, että pelillistäminen ei tarjoa työkaluja autenttiselle oppimiselle. Tämän lisäksi huomautettiin, että digitaaliset työkalut rakentavat muureja oppilaan ja opettajan väliin. Tutkimuksessa saatiin myös selville, että opettajat hyödyntävät toisinaan mieluummin fyysistä opetusmateriaalia. Haastateltavat totesivat kuitenkin lopussa, että tulevaisuudessa pelillistämistä tullaan hyödyntämään enemmän. Opettajat käyttivät perinteistä Kahoottia, mutta myös sovelluksia kuten Gimkit ja Quizzes. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä tutkimalla suuremmalla skaalalla, mitä mieltä opettajat ovat aiheesta tai tutkimalla tarkemmin pelillistämisen mahdollisia haittavaikutuksia.fi
dc.format.extent27
dc.language.isoen
dc.subject.otherengagement
dc.subject.othergame-based learning
dc.titleGamification in language learning : Teachers´ perspectives
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305022799
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysogamification
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysomotivation (mental objects)
dc.subject.ysoeducational games
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysogames


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record