Show simple item record

dc.contributor.advisorKaseva, Kaisa
dc.contributor.authorViklund, Netta
dc.date.accessioned2023-04-18T05:45:29Z
dc.date.available2023-04-18T05:45:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86388
dc.description.abstractTämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää psyykkisen valmennuksen osuus nuorten motivaatioon urheilun, liikunnan sekä koulun näkökulmista. Työ on tarkoitettu urheilijoille, valmentajille, opettajille sekä kaikille psyykkisestä valmennuksesta kiinnostuneille. Valitsin aiheen, koska psyykkinen valmennus kaipaa vielä lisää syvempää tutkimusta (Lintunen ym. 2018, 37). Lisäksi psyykkisen valmennuksen ymmärtäminen ja sen hyödyntäminen kouluissa olisi tärkeää (Olympiakomitea 2020). Motivaatio on laaja käsite ja sitä pyrkivät selittämään useat eri teoriat kuten itsemääräämisteoria, attribuutioteoria sekä tavoiteorientaatioteoria. Motivaatiota pidetään tärkeänä osana urheilijan uraa esimerkiksi sitoutumisen, tavoitteiden saavuttamisen sekä yleisen hyvinvoinnin näkökulmista. (Liukkonen 2016, 209; Schreiber 2017, 3; Wang 2022, 1) Motivaatio selittää sitä, miksi toimimme tietyllä tavalla ja, miksi teemme tiettyjä valintoja (Konttinen 2014, 19). Psyykkisen valmennuksen lähtökohta on pyrkiä kehittämään henkilön psyykkisiä ominaisuuksia ja taitoja (Arajärvi & Lehtoviita2015, luku 5). Kun henkilö on psyykkisesti vahva, hän kykenee muun muassa säätelemään negatiivisia sekä positiivisia tunteita sekä hyödyntämään erilaisia psyykkisiä taitoja suorituksessa ja sen ulkopuolella (Behnke ym. 2017, 2). Psyykkisen valmennuksen avulla voidaan pyrkiä vaikuttamaan motivaatioon erilaisin menetelmin (Dave ym. 2005, 121-368) Psyykkisen valmennuksen ja motivaation merkitys urheilijan uralla tunnistetaan jo hyvin (Liukkonen 2016, 209; Wang 2022). Psyykkisen valmennuksen merkitystä kouluissa ja erityisesti kaksoisuran tukemisessa on myös alettu pitämään merkittävänä (olympiakomitea 2020). Psyykkisen valmennuksen avulla nuoret voivat esimerkiksi harjoitella tunteiden käsittelyä sekä saada tukea elämän eri vaiheissa ja ongelmatilanteissa (Arajärvi & Lehtoviita 2015, luku 5; Olympiakomitea 2020). Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella psyykkisen valmennuksen vaikutus suoritukseen ja urheilu-uraan sekä psyykkisten taitojen hyödyt urheilun ulkopuolella tarvitsevat kuitenkin vielä lisää tutkimusta (Lintunen ym. 2018, 37).fi
dc.format.extent32
dc.language.isofi
dc.subject.othermotivaatioteoria
dc.subject.otherkoulu
dc.titlePsyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304182512
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysopsyykkinen valmennus
dc.subject.ysourheilijat
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoliikuntapsykologia
dc.subject.ysohuippu-urheilu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record