Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuusio, Ari
dc.contributor.authorTuominen, Valtteri
dc.date.accessioned2023-04-05T05:31:22Z
dc.date.available2023-04-05T05:31:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86265
dc.description.abstractVerkkokauppojen liiketoiminnasta kertyvän datan määrä kasvaa jatkuvasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten verkkokauppojen dataa saadaan hyödynnettyä liiketoiminnan päätöksenteossa. Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tuloksista selvisi, että liiketoimintatiedon hallinnan avulla kertyvästä datasta voidaan saada arvokasta tietoa liiketoiminnan päätöksentekoon ja verkkokaupan liiketoiminnassa erityisesti markkinointia voidaan tehostaa massadata-analytiikan avulla. Verkkokaupan datan kaltaisen massadatan saaminen päätöksenteossa hyödynnettäväksi tiedoksi vaatii kuitenkin yritykseltä erilaisten massadatateknologioiden ja menetelmien hallitsemista.fi
dc.description.abstractThe amount of data that can be collected from ecommerce businesses is increasing rapidly. The purpose of this study was to find out how this data can be utilized in decision-making. The thesis was conducted as a literature review using peer-reviewed articles gathered from Google Scholar and Scopus. The results of the thesis revealed that valuable information for business decision-making can be obtained from the data collected with the usage of business intelligence, and in the e-commerce business, marketing in particular can be enhanced with the help of big data analytics. However, transforming big data of an e-commerce business into information that can be utilized in decision-making requires the company to master various technologies and methods.en
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.subject.otherliiketoimintatiedon hallinta
dc.subject.othermassadata-analytiikka
dc.titleDatan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304052398
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysobusiness intelligence
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysobig data


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot