Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEskelä-Haapanen, Sirpa
dc.contributor.authorPerokorpi, Inka
dc.contributor.authorKomulainen, Vilma
dc.date.accessioned2023-02-21T07:04:48Z
dc.date.available2023-02-21T07:04:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85557
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä omista rooleistaan kotouttajana Äidit mukana -hankkeessa sekä saada tietoa kotoutumista edistävistä tekijöistä. Kotoutumista tarkasteltiin yksilön ja kotouttamista yhteiskunnan tasolla. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja sen analyysitapa on ongelmalähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kuudelta Äidit mukana -hankkeessa toimivalta opettajalta helmikuussa 2022. Haastateltavat olivat luokanopettajia ja ammatillisia opettajia. Äidit opiskelivat lastensa kouluissa alkuopetuksen luokissa. Tutkimus tuotti uutta tietoa Äidit mukana -hankkeesta sekä opettajien kokemuksista kotouttamishankkeen parissa toimimisesta. Opettajat näkivät oman roolinsa kotouttajina myös yhteiskunnallisesti merkityksellisenä. He raportoivat pystyvänsä omalla toiminnallaan edistämään maahanmuuttajaäitien kotoutumista muun muassa kielitaidon kehittämisellä sekä äitien kohtaamisen avulla ja näin auttamaan äitejä pääsemään kiinni työelämään ja osalliseksi yhteiskuntaa. Myös äitien motivaatiolla oli merkitystä oppimisessa ja opintoihin kiinnittymisessä. Kielitaito nähtiin merkityksellisenä kotoutumista edistävänä tekijänä. Opettajat kuitenkin nostivat esiin vastauksissaan, että kielitaito ei yksin riitä onnistuneeseen kotoutumiseen. Tutkimuksemme aihe on erittäin ajankohtainen ja näkyy merkittävänä koulun arjessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän kasvaessa. Tutkimuksemme antaa tärkeää tietoa opettajankoulutuksen kehittämiseen, jotta tulevaisuuden opettajat omaisivat valmiuksia toimia yhä monimuotoistuvammassa koulumaailmassa.fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkotouttamisen edistäminen
dc.titleOpettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302211816
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysokotouttaminen (maahanmuuttajat)
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokotoutuminen (maahanmuuttajat)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright