Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTalvitie-Lamberg, Karoliina
dc.contributor.authorTuomi, Simo
dc.date.accessioned2023-02-06T06:49:47Z
dc.date.available2023-02-06T06:49:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85356
dc.description.abstractTutkielmaani haastateltiin viittä suomalaista Youtube-videoiden tekijää, joista osa teki töitä medialoille ja osa ei. Haastateltavat valikoituivat mukaan sisältöjen samankaltaisuuden perusteella. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää heidän suhdettaan journalismiin ja sosiaalisen median alustoihin, ja erityisesti kartoittaa media-talolle töitä tekevien journalistien ja yksityisten toimijoiden suhtautumisen eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkielma on laadullinen tutkimus. Puolistrukturoidun teemahaastattalun keinoin luotiin aineisto, jota analysoitiin Pierre Bourdieun luomien käsitteiden valossa. Tutkielmassa selvisi, että videoiden tekijöiden suhde journalismiin oli vaihteleva. Osa heistä koki tekevänsä journalismia ja osa ei. Journalismin edellytyksenä nähtiin yleisesti työsuhde mediataloon ja/tai sitoutuminen journalistin ohjeisiin. Youtube ja sosiaalisen median alustat vaikuttivat haastateltavien toimenkuvaan monella tavalla, toisaalta mahdollistaen esimerkiksi henkilökohtaista kerrontaa ja kommunikaatiota yleisöjen välillä ja toisaalta rajoittaen materiaalin julkaisua tai tapoja, millä asioista puhutaan. Alustojen toimintalogiikka vaikutti voimakkaasti haastateltavien toimintaan. Sosiaalisen median alustat koettiin yhteiskunnallisen aseman näkökulmasta ongelmallisemmaksi niiden tekijöiden keskuudessa, jotka tekivät töitä mediataloille.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertubettaminen
dc.titleTubetusta vai journalismia? : teemahaastattelujen analyysi Pierre Bourdieun kenttäteoriaa soveltaen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302061637
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysojournalistiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot