Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorOikari, Emilia
dc.date.accessioned2023-01-25T06:19:54Z
dc.date.available2023-01-25T06:19:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85162
dc.description.abstractTutkimusten mukaan jo vuonna 2013 maailman ihmisistä kaksi kolmasosaa käytti jotain mobiililaitetta, jolta saatiin kerättyä merkittävä määrä dataa talteen. Tästä voidaan vain päätellä kuinka suuri osa maailman väestöstä käyttää jonkinlaista vastaavaa dataa keräävää tai tuottavaa laitetta vuonna 2022. Ihmisten käyttämistä laitteista kerätään jatkuvalla syötöllä dataa erilaisiin käyttötarpeisiin. Tätä isoa joukkoa dataa kutsutaan massadataksi (engl. Big data) ja sen tuomista mahdollisuuksista puhutaan jatkuvasti nyky-yhteiskunnassa. Tutkimuksia datasta ja sen erilaisista hyödyntämiskeinoista on tehty jo vuosikymmenien ajan, mutta liiketoiminnallista näkökulmaa on tässä aihepiirissä tutkittu jokseenkin vielä suppeasti. Data voidaan nähdä yrityksen aineettomana pääomana ja sitä useinkin pidetään organisaatiossa tärkeänä resurssina. Haaste on kuitenkin siinä, että data ei kuitenkaan itsestään tuota yritykselle tarvittavaa lisäarvoa tai kilpailuetua. Tässä tutkielmassa tarkastellaan dataa ja data-analytiikkaa etenkin liiketoiminnallisesta näkökulmasta sekä käsitellään datastrategian roolia datan tuomien haasteiden ehkäisemisessä, liiketoiminnan kehittämisessä sekä kilpailuedun tuottamisessa. Tutkielmassa pyritään luomaan mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva data-analytiikan liiketoiminnallisesta merkityksestä sekä datastrategian roolista datan hyödyntämisessä organisaation resurssina. Tutkielman tuloksista ilmenee, että datan hyödyntämiseen liittyy merkittävissä määrin erilaisia haasteita, jonka vuoksi yritysten tulisi paremmin varautua datan hyödyntämiseen ja näin ollen kehittää omaa datapolitiikkaansa datan strategisen suunnittelun ja sen hyödyntämisen avulla.fi
dc.description.abstractResearch shows that already in 2013, two thirds of the world's people used a mobile device that can be used to collect and share data. We can only imagine how much of the world's population are using similar devices in 2022. There is a constant stream of data being collected from the devices people use for different purposes. This mass of data is called Big Data and its potential is constantly being discussed in today's society. Research on data and its use has been going on for decades, but the business perspective is not yet well represented in these circles. In this thesis, we will look at data and data analytics particularly from a business perspective, as well as the role of data strategy in business development and bringing competitive advantage. The aim is to create as comprehensive a picture as possible of data analytics and its importance in business. The results of the study show that there are many different challenges related to data utilization, which is why companies should prepare and plan their own data policies and data usage strategies more carefully.en
dc.format.extent33
dc.language.isofi
dc.subject.otherdata-analytiikka
dc.subject.otherdatastrategia
dc.subject.otherydindata
dc.titleData-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301251456
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysobusiness intelligence
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.subject.ysodata
dc.subject.ysobig data


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot