Show simple item record

dc.contributor.authorKempe-Jalonen, Hanna
dc.date.accessioned2023-01-23T07:05:43Z
dc.date.available2023-01-23T07:05:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85140
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on selvittää olemassa olevan tutkimustiedon avulla, mitkä tekijät vahvistavat sosiaalityön asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä. Tarkastelen sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistamiseen vaikuttavia tekijöitä Laura Bronsteinin (2003) teoreettisen moniammatillisen yhteistyömallin avulla. Tavoitteenani on tarkastella, tarjoaako malli keinoja asiantuntijuuden vahvistamiseen moniammatillisessa yhteistyössä ja lisäksi lisätä ymmärrystä asiantuntijuuteen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusmenetelmänäni on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka aineistoksi on valikoitunut kaksitoista kotimaista tai kansainvälistä sosiaalityön asiantuntijuutta sekä moniammatillista yhteistyötä käsittelevää kirjaa, tieteellistä artikkelia sekä väitöskirjatutkimusta. Olen käyttänyt aineiston haussa eri tietokantoja ja hakusanoina suomen- ja englanninkielisiä sanoja: sosiaalityö, asiantuntijuus, moniammatillisuus, moniammatillinen yhteistyö sekä multiprofessional-/ interprofessional-/ crossprofessional-/ transprofessional collaboration, expertise, knowledge, professional identity ja competency. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla olen etsinyt tutkimuskysymykseeni vastausta tutkimuskirjallisuudesta, ja tämän jälkeen olen analysoinut aineistosta tekemiäni löydöksiä teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistosta havaitaan, että sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistamiseen moniammatillisessa yhteistyössä tarvitaan kaikkien Bronsteinin mallissa kuvattujen neljän tekijän toteutumista ja näiden tekijöiden voidaan nähdä linkittyvän toisiinsa. Osaan tekijöistä sosiaalityön asiantuntijalla on vaikutusmahdollisuuksia, mutta osa jää kokonaan tai osittain niiden ulkopuolelle. Sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistaminen moniammatillisessa yhteistyössä edellyttää sosiaalityöntekijältä erilaisia taitoja, osaamista, vastuuta sekä itsensä kehittämistä, itseluottamusta ja –arvostusta. Lisäksi asiantuntijuuden vahvistaminen vaatii rakenteellisten tekijöiden toteutumista sekä mahdollisuuksia yhteiselle työskentelylle. Keskeistä on myös muilta ammattilaisilta saatu arvostus ja luottamus.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.subject.othermoniammatillinen yhteistyö
dc.subject.otherBronsteinin moniammatillinen yhteistyömalli
dc.titleSosiaalityön asiantuntijuuden vahvistaminen moniammatillisessa yhteistyössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301231438
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysososiaalityö


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record