Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu antaa näkökulmaa musiikkikasvatuksen sisällölliseen tarkasteluun. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, miten musiikkikasvatus kuvataan viisivuotiaiden esiopetusta ja varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokki-ryhmien välillä eroa viisivuotiaiden musiikkikasvatuksen toteuttamisessa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin mixed metohds -lähestymistapaa. Tutkimusaineisto saatiin ESKO-tutkimushankkeesta valmiina aineistona. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällön analyysillä, ja määrällinen aineisto analysoitiin hyödyntäen Mann Whitneyn U-testiä.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että musiikkikasvatus ei sisällöllisesti eroa kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkikuntien ohjaavissa asiakirjoissa. Asiakirjoista erotettiin viisi yhteistä kategoriaa, joiden avulla voitiin jäsentää musiikkikasvatuksen sisältöjä asiakirjatasolla. Määrällisen analyysin perusteella voitiin todeta, että musiikkikasvatusta toteutetaan yhteensä enemmän ohjatussa toiminnassa, kuin ohjatussa leikissä. Musiikkikasvatusta ohjatussa leikissä toteutettiin kuitenkin enemmän verrokkiryhmässä kuin kokeiluryhmässä. Laadullinen aineisto osoitti lisäksi, että varhaiskasvatuksen opettajat ovat osin epätasa-arvoisessa asemassa, sillä musiikkikasvatusta ei kuvailtu kaikissa asiakirjoissa yhtä laajasti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28215]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
Jokinen, Tinja; Martikainen, Elena (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat ... -
Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
Roikonen, Anna (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyviä leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhmänsä käyttävän ... -
Lasten osallisuus suomalaisissa varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa
Pyökkimies, Martta (2009) -
Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Savia, Mari (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen ... -
Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Palsamäki, Anna-Maria (2022)Tässä tutkielmassa selvitettiin viisivuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemisen tavoitteita ja menetelmiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmissä. Tutkimuksen aineistona käytettiin kaksivuotisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.