Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorKettunen, Niina
dc.date.accessioned2022-12-19T06:26:40Z
dc.date.available2022-12-19T06:26:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84447
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä matematiikan oppijaminäkuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin yhteydessä mahdollisesti ilmeneviä sukupuolten välisiä eroja. Tutkimuksessa tutkittiin myös, miten lapset, joilla on haasteita psykososiaalisessa hyvinvoinnissa, kuvaavat matematiikan oppijaminäkuvaansa. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Class-room (TESSI) –tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 564 toisen luokan oppilaasta, joista tyttöjä oli 295 ja poikia 269. Opettajat arvioivat oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia strukturoidun kyselyn avulla. Oppijaminäkuvaa koskeva aineisto kerättiin oppilailta koulussa toteutetuissa yksilötestitilanteissa. Vanhemmat haastattelivat lapsiaan kotona koskien heidän näkemyksiään itsestään oppijana ja kirjasivat lasten vastaukset ylös. Määrällinen aineisto analysoitiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla Bootstrap-estimointia käyttäen. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että psykososiaalisen hyvinvoinnin osa-alueista sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvat käyttäytymisen haasteet olivat yhteydessä matematiikan oppijaminäkuvaan sekä koko otoksen tasolla että sukupuolittain tarkasteltuna. Pojilla prososiaalisuus oli negatiivisesti yhteydessä matematiikan oppijaminäkuvaan. Pojilla oli parempi matematiikan oppijaminäkuva kuin tytöillä. Matematiikan oppijaminäkuvaan heijastuivat lasten mukaan eniten onnistumisen kokemukset. Tutkimus antoi uutta tietoa psykososiaalisen hyvinvoinnin, etenkin prososiaalisen käytöksen, yhteydestä matematiikan oppijaminäkuvaan.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpsykososiaalinen hyvinvointi
dc.subject.otheroppijaminäkuva
dc.subject.othermonimenetelmätutkimus
dc.subject.other2. luokka
dc.titlePsykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212195702
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot