Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorRuokonen, Pinja
dc.date.accessioned2022-12-16T06:40:45Z
dc.date.available2022-12-16T06:40:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84431
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä laaja-alaisen osaamisen teemat olivat opettajien mielestä tärkeimpiä musiikin ja matematiikan opetuksen näkökulmasta ja miksi, ja millä tavoin laaja-alaisen osaamisen teemoja toteutettiin näiden oppiaineiden opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn ja haastattelujen avulla eri puolilla Suomea opettavilta peruskoulun opettajilta. Kyselyyn vastasi 31 musiikkia ja 31 matematiikkaa opettavaa opettajaa. Lisäksi aineistoon kuului neljän perus-koulussa työskentelevän opettajan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tut-kimusaineiston analyysi oli monimenetelmällinen, sillä kyselyn tuloksia lä-hestyttiin sekä määrällisellä että laadullisella tutkimusotteella. Haastatteluai-neisto analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että musiikkia opettavat opettajat kokivat voivansa to-teuttaa musiikissa ja musiikin avulla laaja-alaisesti myös muita oppimisen osa-alueita. Matematiikkaa opettavat opettajat kokivat kaikki laaja-alaisen osaamisen teemat tärkeinä, mutta haastavina oli toteuttaa niitä itse opetukses-sa. Sekä musiikkia että matematiikkaa opettavat opettajat pitivät laaja-alaisen osaamisen teemoja tarpeellisina niin opetuksessa yleensä kuin myös oppiai-netasolla. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden opettajien mielestä ”Ajattelu ja oppimaan oppiminen” (L1) oli tärkein laaja-alaisen osaamisen teemoista niin opetuksessa kuin tulevaisuuden taitojen kehittymisen kannalta. Asiasanat: laaja-alaisen osaamisen teemat, peruskoulun opetussuunnitelma, musiikin opetus, matematiikan opetus, opettajien käsityksetfi
dc.format.extent126
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlaaja-alaisen osaamisen teemat
dc.subject.otherperuskoulun opetussuunnitelma
dc.subject.othermusiikin opetus
dc.subject.othermatematiikan opetus
dc.subject.otheropettajien käsitykset
dc.titleLaaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212165686
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record