Show simple item record

dc.contributor.authorHonko, Mari
dc.contributor.authorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorVaarala, Heidi
dc.contributor.authorSöyrinki, Sini
dc.contributor.editorSeppälä, Tanja
dc.contributor.editorLesonen, Sirkku
dc.contributor.editorIikkanen, Päivi
dc.contributor.editorD'hondt, Sigurd
dc.date.accessioned2022-12-13T10:03:02Z
dc.date.available2022-12-13T10:03:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHonko, M., Sulkunen, S., Vaarala, H., & Söyrinki, S. (2022). Aikuisten kirjoittaminen ja kirjoitustaitotarpeet digitalisoituvassa Suomessa. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), <i>Kieli, muutos ja yhteiskunta</i> (pp. 61-85). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. <a href="https://doi.org/10.30661/afinlavk.114544" target="_blank">https://doi.org/10.30661/afinlavk.114544</a>
dc.identifier.otherCONVID_164223561
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84328
dc.description.abstractLuku- ja kirjoitustaitoa (literacy) on jo pitkään pidetty keskeisinä taitoina niin yksilön kehittymisen, työllistymisen, osallisuuden, aktiivisen kansalaisuuden kuin jatkuvan oppimisen näkökulmista (Euroopan neuvosto 2018; OECD 2019). Digitaalisen teknologian yleistymisen myötä luku- ja kirjoitustaitoihin liittyvät käytänteet eli käytössä olevat tavat tai menettelyt sekä vaatimukset ovat muuttuneet ja muuttuvat jatkuvasti. Lukeminen ja kirjoittaminen digitaalisessa ympäristössä haastaa totuttuja lukemisen ja kirjoittamisen käytänteitä ja rohkaisee uusien, tilanteisten ja yksilöllistenkin käytänteiden hyödyntämiseen. (Leu ym. 2013; VVM 2020.) Digitalisaation yhteydessä muuttuneiden ja monimuotoistuneiden tekstikäytänteiden vuoksi myös käsitys kirjoitustaidosta ja kirjoittamisesta on laajentunut. Tätä kuvataan nykyisin käsitteiden monilukutaito ja uudet lukutaidot avulla. (Leu ym. 2013; Coiro ym. 2014; Kallionpää 2014.) Käsitteitä voi pitää pitkälti samamerkityksisinä (Tarnanen 2019), ja kiinnitymme tässä aikuisten kirjoittamista käsittelevässä tutkimuksessa näiden käsitteiden kuvaamaan laajaan kirjoittamis- ja tekstikäsitykseen (Anstey & Bull 2018). Tutkimuksemme keskiössä on sen selvittäminen, millaisina – esimerkiksi kuinka laveina, vaativina tai vaihtelevina – Suomessa asuvien aikuisten kirjoittamistarpeet ja -käytänteet hahmottuvat, kun asiaa kysytään aikuisilta itseltään. Kirjoittamisella tarkoitamme tässä yhteydessä kirjallisen tai monimodaalisen tekstin tuottamista manuaalisesti tai digitaalisesti (ks. uudesta kirjoittamisesta esim. Kallionpää 2014 sekä kirjoittamisen määrittelemisen haasteellisuudesta Nieminen 2018). Artikkeli perustuu kyselytutkimuksen tuloksiin, ja se on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta ”Kirjoittaminen ja osallisuus digitalisoituvassa Suomessa” (JYU 2020–2024), joka käsittelee Suomessa asuvien aikuisten kirjoittamista, kirjoitustaitoa ja kirjoitustaidon arviointia eri näkökulmista.fi
dc.description.abstractAlthough currently mainstream concept of multiliteracy refers to both reading and writing, writing research has been overshadowed by reading research. However, digitalization has shaped the ways of writing significantly and the concept of writing might need a new definition. In this article, we focus on Finnish adults’ beliefs on writing. The data comes from a questionnaire we posted on social media channels (FB) and relevant e-mailing lists to a wide range of recipients. We received 90 responses mostly from adults who write frequently. We analyzed the responses using the content analysis and descriptive statistics. The analysis shows, that participating in the digitalized society requires writing literacy, and even though writing in general has been democratized, the differences in writing literacy can also cause inequality. Respondents recognized the need to develop their writing together with others on different platforms. However, more research is needed on the beliefs of less active adult writers.en
dc.format.extent433
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
dc.relation.ispartofKieli, muutos ja yhteiskunta
dc.relation.ispartofseriesAFinLA:n vuosikirja
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinlavk/article/view/114544
dc.rightsIn Copyright
dc.titleAikuisten kirjoittaminen ja kirjoitustaitotarpeet digitalisoituvassa Suomessa
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212135585
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineKieletfi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineLanguagesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-9388-74-8
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange61-85
dc.relation.issn2343-2608
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5590
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28850
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25633
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11408
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8692
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.30661/afinlavk.114544
dc.type.okmA3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright