Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorLaaksonen, Teemu
dc.date.accessioned2022-11-16T10:20:56Z
dc.date.available2022-11-16T10:20:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83939
dc.description.abstractTässä tutkielmassa perehdytään mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttaviin tekijöihin suomalaisen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa halutaan ymmärtää, mitkä mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät suomalaiset kuluttajat kokevat tärkeiksi ja mitä syitä näiden kokemusten taustalla on. Tutkielman ensimmäinen osuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena on ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksamisen omaksumiseen ja luoda havaintojen pohjalta jo olemassa olevia teoreettisia malleja hyödyntäen tämän tutkimuksen kontekstiin sopiva teoreettinen malli. Luodussa mallissa mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat suorituskykyodote, vaivattomuusodote, sosiaalinen vaikutus, käyttöä tukevat olosuhteet, hedoninen motivaatio, turvallisuus, sekä tottumus ja käytännöllisyys. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineistonkeruutapana oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Kerättyä aineistoa analysoitiin havainnoiden, teemoitellen ja ryhmitellen. Aineiston analyysin perusteella tutkimuksen kohteena oleville henkilöille mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät ovat tärkeysjärjestyksessä tottumus ja käytännöllisyys, sosiaalinen vaikutus, suorituskykyodote ja käyttöä tukevat olosuhteet, vaivattomuusodote ja turvallisuus, sekä hedoninen motivaatio. Hedoninen motivaatio ei ollut tutkimuksen kohteena oleville henkilöille tärkeä tekijä mobiilimaksamisen omaksumisessa.fi
dc.description.abstractThis research will focus on factors affecting mobile payment adoption in the context of a Finnish consumer. The research aims to understand, what factors that affect mobile payment adoption do Finnish consumers experience as important and what are the reasons behind those experiences. The first part of this research was conducted as a literature review with an aim of understanding what factors affect mobile payment adoption. Based on the findings and utilizing theories explaining technology adoption, a theoretical model explaining mobile payment adoption in the context of a Finnish consumer was created to support the empirical part of this research. In the theoretical model created, factors affecting mobile payment adoption were performance expectancy, effort expectancy, social influence, use supporting conditions, hedonic motivation, security, and habit & usefulness. The empirical part of this research was conducted as a qualitative research. The data for the research was collected with semi-structured theme interviews. The data was analyzed by observing and dividing the data in to themes and groups. Based on the analysis, factors affecting mobile payment adoption of a Finnish consumer in the order of importance are habit and usefulness, social influence, performance expectancy and use supporting conditions, effort expectancy and security, and hedonic motivation. Hedonic motivation was not an important factor in mobile payment adoption for the people that took part in the interviews.en
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211165234
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysomobiilimaksaminen
dc.subject.ysoomaksuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot