Luokanopettajien työuupumus ja alanvaihtosuunnitelmat koronakeväänä 2021
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemaa työuupumusta ja alanvaihtosuunnitelmia, sekä sitä missä määrin koronapandemialla oli yhteyttä näihin kokemuksiin. Lisäksi tarkasteltiin syitä luokanopettajien alanvaihtosuunnitelmien taustalla. Tutkimusaineisto koostui 318:sta TESSI-tutkimushankkeessa kerätyistä luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kyselylomakevastauksista. Koronapandemian ja opettajien koetun työuupumuksen sekä alanvaihtosuunnitelmien välistä yhteyttä tutkittiin monimuuttujaisella varianssianalyysilla. Alanvaihtosuunnitelmiin liitettyjä syitä tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat opettajien kokeneen vähäistä työuupumusta, ja harvalla opettajalla oli alanvaihtosuunnitelmia. Suurin osa opettajista koki työuupumuksensa pysyneen samana kuin ennen koronapandemiaa. Kuitenkin uupuneimmat opettajat raportoivat kollegoitaan enemmän alanvaihtosuunnitelmia. Raportoitujen alanvaihtosuunnitelmien syistä löydettiin neljä teemaa: pettymys kouluun instituutiona, itsensä etsiminen ammatillisesti, työn kuormittavuus ja terveyteen liittyvät tekijät. Tulosten mukaan opettajat kokivat pandemian eri tavoin, sillä osa koki itsensä jopa vähemmän uupuneeksi, kuin ennen pandemiaa. Koronapandemiaa enemmän opettajien alanvaihtosuunnitelmien taustalla korostuivat koulujen rakenteelliset ongelmat, huono palkkaus sekä oman ammatillisen identiteetin etsiminen. Uutta tietoa tämä tutkimus tarjosi liittämällä terveyteen liittyvät tekijät opettajien alanvaihtosuunnitelmiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29341]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
Pöyhtäri, Sanni (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja ... -
Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä
Linnanmäki, Henriikka; Mäkelä, Jyri (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät ... -
Eettinen organisaatiokulttuuri, työhyvinvointi ja eettinen kuormittuneisuus opettajilla
Kämäräinen, Heini (2014)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää eettisen organisaatiokulttuurin yhteyttä työhyvinvointiin tutkimuskohteen ollessa opettajat. Työhyvinvoinnin ulottuvuuksina kuvattiin työuupumus ja työn imu. Tutkittiin myös ... -
Luokanopettajien työssä jaksaminen Kuortaneella
Sippola, Eija (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.