Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVirtanen, Päivi
dc.contributor.authorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorLappalainen, Kristiina
dc.contributor.authorLaine, Anu
dc.date.accessioned2022-11-16T07:27:15Z
dc.date.available2022-11-16T07:27:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationVirtanen, P., Metsäpelto, R.-L., Lappalainen, K., & Laine, A. (2022). Opiskelijavalintojen yhteys itsearvioituun osaamiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevilla. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(3), 259-272. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.120239" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.120239</a>
dc.identifier.otherCONVID_147354481
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83929
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastelemme ensimmäisen vuoden opettajaopiskelijoiden osaamisalueita eli akateemista minäpystyvyyttä, moninaisuuden hyväksymiseen liittyvää osaamista ja tunne- ja syväprosessointitaitoja sekä edellä mainittujen alueiden itsearvioidun osaamisen yhteyttä valintakokeen tuloksiin. Tutkimuksen opiskelijat (N=394) oli valittu opiskelemaan Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen yhteistyönä toteuttamassa opiskelijavalinnassa luokanopettajan, erityisopettajan tai varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksiin vuonna 2019. Tutkimustulosten mukaan opiskelijat arvioivat taitonsa osaamisalueilla vahvoiksi tai melko vahvoiksi. Tutkimukseemme osallistuneista opiskelijoista erottui kolme osaamisalueiden suhteen toisistaan eroavaa alaryhmää, jotka erosivat myös opiskelijavalintavaiheen menestyksessä ja koulutusohjelmittain. Tutkimuksemme osoittaa, että kaksivaiheisessa yhteisvalinnassa opettajaopintoihin valikoituu pääasiassa opiskelijoita, joilla on opettajan vaativassa työssä tarvittavan osaamisen kehittymistä tukevia monipuolisia taitoja. Tutkimuksemme tulokset tukevat kaksivaiheisen yhteisvalinnan käyttöä kasvatusalan valinnoissa mutta osoittavat tarpeen tutkia valintamenettelyä edelleen.fi
dc.description.abstractIn this article, we examine the competences of first­year pre­service teachers by investigating their academic self­efficacy beliefs, acceptance of diversity as well as their emotional and deep processing strategies. The participants (N=394) were pre­service student teachers in class, special, and early childhood education programs who took part in the 2019 student selection. The selections were carried out in collaboration between the universities of Helsinki and Eastern Finland. The results indicated that the students self­rated their competences as strong or fairly strong. We found three different competency clusters among the pre­service teachers, which also differed in the student selection phase success and between the study programs. Our study shows that the two­phase student selection can differentiate students who have diverse competencies needed to develop skills which are necessary in a teacher’s demanding profession. Our study confirms the usability of the two­phase joint application in the selection process for the educational sector, but also shows the need for researching further the student selection procedure.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKoulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.relation.urihttps://journal.fi/kasvatus/article/view/120239
dc.rightsIn Copyright
dc.titleOpiskelijavalintojen yhteys itsearvioituun osaamiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevilla
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211165224
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)fi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiaineTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)en
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange259-272
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume53
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysoyhteisvalinta
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysotaidot
dc.subject.ysoopiskelijavalinnat
dc.subject.ysovalikoituminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39320
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10895
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4432
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5798
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4435
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16306
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.120239
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright