Show simple item record

dc.contributor.authorLeskinen, Kirsi
dc.date.accessioned2022-11-02T05:57:30Z
dc.date.available2022-11-02T05:57:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLeskinen, K. (2023). Refugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach. <i>European Journal of Applied Linguistics</i>, <i>11</i>(1), 53-78. <a href="https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0005" target="_blank">https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0005</a>
dc.identifier.otherCONVID_159372502
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83754
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastellaan pakolaistaustaisten opiskelijoiden osallistumista akateemisiin tekstikäytänteisiin toisella kielellä. Näillä opiskelijoilla oli myös aiempaa korkeakoulutusta. Ryhmä on jäänyt aiemmissa tutkimuksissa vähälle huomiolle. Tutkimuksen konteksti on uudenlainen korkeakoulutaustaisille maahanmuuttajille tarkoitettu koulutus, jossa yhdistyvät kieli- ja sisältöopinnot. Tutkin, miten kaksi avainosallistujaa ymmärtää ja ottaa haltuun suomenkielisen laskentatoimen kurssin tekstikäytänteitä osana koulutusta. Teoreettisesti ja metodologisesti tutkimus nojaa dialogiseen lähestymistapaan ja neksusanalyysin viitekehykseen. Ensisijainen aineisto koostui haastatteluista ja videoiduista tapaamisista opiskelijoiden ja heidän opettajiensa ja tutoriensa välillä, ja analyysissä hyödynnettiin narratiivista analyysiä ja dialogista vuorovaikutusanalyysiä. Tulokset osoittavat, että opiskelijat yrittivät aktiivisesti ymmärtää ja ottaa haltuun kurssin tekstikäytänteitä. Tämä tuli esiin tekniikan käytöstä, tekijyyteen ja plagiointiin liittyvistä normeista sekä opiskelun itsenäisestä otteesta neuvotteluna. Kurssi oli opiskelijoille haastava, mahdollisesti koska heidän aiemmat kokemuksensa ja resurssinsa eivät kohdanneet sen kanssa, mitä heiltä odotettiin eksplisiittisesti tehtävissä ja implisiittisemmin institutionaalisissa diskursseissa. Artikkeli osoittaa, että korkeakoulun rakenteet ja käytännöt voivat olla eksklusiivisia, jos niihin ei kiinnitetä erityistä huomiota, ja se esittää tapoja inklusiivisuuden kehittämiseksi.fi
dc.description.abstractThis study explored the academic literacies of multilingual refugee-background students who had completed some higher education studies before migrating to Finland. Previous studies have paid little attention to students like them. The research context is a pilot training programme integrating language and content studies. Applying dialogical and nexus analytical perspectives, the study investigated the sense-making processes of two key participants in a Finnish-medium accountancy course that formed part of the programme. The primary data, comprising interviews and video-recorded meetings between the students and their teachers and tutors, were analysed by applying dialogical interaction analysis and narrative analysis in a nexus analytical framework. The results show that the students actively tried to make sense of the target literacy practices. This was observed in negotiations related to the use of technology, norms on authorship and plagiarism, and autonomy in studying. The course was challenging for the students, possibly because their previous experiences and resources had not prepared them for what was expected of them either explicitly in instructions or more implicitly in institutional discourses. This article concludes that structures and practices can be exclusionary if no attention is paid to them and discusses ways of improving inclusiveness in higher education.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherWalter de Gruyter GmbH
dc.relation.ispartofseriesEuropean Journal of Applied Linguistics
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersecond language learning
dc.subject.otherhigher education
dc.subject.otherliteracy
dc.titleRefugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211025059
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessafi
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiaineMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange53-78
dc.relation.issn2192-9521
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume11
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber323114
dc.subject.ysonarratiivinen tutkimus
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysoneksusanalyysi
dc.subject.ysodialoginen analyysi
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysopakolaiset
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22220
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6165
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28897
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16897
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6458
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.1515/eujal-2021-0005
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramAcademy Project, AoFen
jyx.fundingprogramAkatemiahanke, SAfi
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright