Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorHuang, Beini
dc.date.accessioned2022-09-21T07:29:21Z
dc.date.available2022-09-21T07:29:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83283
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää, varhaiskasvatuksen henkilöstön kohtaamat lasten aggressiivisen käyttäytymiset sekä toimintatapoja, joita ehkäistä ja puuttua aggressiivisen käyttäytymistä. Tutkimuksen avulla myös pyrittiin löytämään erilaista toimintatapoja, joita tukea aggressiivisesta käyttäytyvää lasta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu ensin varhaiskasvatuksen tavoitteita ja tarkastellee toiseksi yleisen aggressiivisuuden ja sen liittyvän käsitteestä sekä lasten aggressiivisen käyttäytymisen ilmiötä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan myös Varhaiskasvatuksen henkilöstön toimintatapoja ja sen merkitystä aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisessa. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseen osallistuttiin kolme päiväkodin varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodissa on fyysistä ja sanallista. Aggressiivisten tilanteissa tärkeinä toimintatapoina ovat rauhoittava puheet, lapsen siirtämistä toisaalle ja pienryhmätoiminta sekä siirtymätilanteiden tukemista. Lisäksi aggressiivisesta käyttäytyvää lapsen tukemisen varhaiskasvatuksessa kannalta on tärkeää edistää vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Lasten aggressiivisesti käyttäytymistä on lisääntynyt ja tämän tutkimuksen mukaan aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kanssa varhaiskasvatuksen henkilöstö toimivat rauhallisemmin ja ennakoivat kielellisesti ja visuaalisesti.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.subject.otheraggressiivinen käyttäytyminen
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen henkilöstön toiminta
dc.subject.otherpedagoginen toiminta
dc.title“Ennakointi, ennakointi ja ennakointi!” : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä ja sen tukemisesta varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209214625
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoaggressiivisuus
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot