Show simple item record

dc.contributor.advisorFonsen, Elina
dc.contributor.authorBerg, Anne
dc.date.accessioned2022-06-06T11:06:07Z
dc.date.available2022-06-06T11:06:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81509
dc.description.abstractAmmatillisen koulutuksen uudehkoa ohjaus- ja tukimuotoa, opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja, ei ole juurikaan tutkittu. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin kyseisen ohjaus- ja tukimuodon opettajan työtä ja ammatillista identiteettiä. Tavoitteena oli selvittää miten opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajat kuvaavat työtään ja millaisena he kokevat ammatillisen identiteettinsä. Tutkimuksen taustafilosofia oli fenomenologis-hermeneuttinen. Teoreettinen viitekehys rakentui sekä yhteiskunnallisen, ammatillinen koulutus että teoreettisen, ammatillinen identiteetti ympärille. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla yhdeksältä opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajalta viidestä eri oppilaitoksesta. Tutkimuksessa selvisi, että opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työtä kuvattiin opiskelijalähtöiseksi, merkitykselliseksi, mielekkääksi ja vaihtelevaksi. Kehitettävää koettiin olevan opintojen rahoituksessa, puoleen vuoteen sidotussa tukiajassa, yhteissuunnittelun mahdollistavissa resursseissa ja toiminnan koordinoinnissa. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajien lyhyt työskentelyaika opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen parissa vaikutti siihen, miten he ammatillisen identiteettinsä kokevat. Sen koettiin olevan sidoksissa aiempaan elämän-, koulutus- ja työhistoriaan. Sen prosessi ja identiteettineuvottelu ovat yhä käynnissä. Tutkimus vahvistaa opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen ja opettajan tarvetta, antaa ideoita toiminnan kehittämiselle sekä lisää sen tunnettavuutta ammatillisen koulutuksen toimijoille.fi
dc.format.extent95
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropiskeluvalmiuksia tukevat opinnot
dc.subject.otherammatillinen identiteetti
dc.titleOpiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206063126
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record