Show simple item record

dc.contributor.advisorSainio, Miia
dc.contributor.advisorMerjonen, Päivi
dc.contributor.authorHaatainen, Jenny
dc.contributor.authorKohvakka, Kaisa
dc.date.accessioned2022-05-30T07:22:51Z
dc.date.available2022-05-30T07:22:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81339
dc.description.abstractKouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on olennainen merkitys. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme jaetun vastuun, palvelevan johtajuuden ja työhyvinvoinnin johtamisen näyttäytymistä kouluyhteisöissä sekä näiden näkökulmien yhteyttä henkilöstön tyytyväisyyteen hyvinvointityössä. Tutkimus on osa Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hanketta. Kyselytutkimukseen osallistui vuoden 2020 tammikuussa 437 henkilökunnan jäsentä 48 Keski-Suomen koulusta. Analyysimenetelminä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, keskiarvotarkastelua sekä lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että kaikki johtamisen näkökulmat näyttäytyvät tärkeänä hyvinvointityölle. Etenkin jaettu vastuu oli yhteydessä henkilöstön hyvinvointityöhön tyytyväisyyteen. Palveleva johtajuus selitti itsenäisesti tyytyväisyyttä itse toteutettavaan hyvinvointityöhön, kun taas työhyvinvoinnin johtaminen koulun yhteiseen työhön. Laadullisessa analyysissa korostui lisäksi resurssien merkitys hyvinvointityön johtamiseen liittyvänä seikkana. Tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa kouluyhteisöjen hyvinvointia edistävän työn johtamisesta. Koko yhteisön osallistaminen työhön on keskeistä ja henkilöstön hyvinvointiin panostamisen tulee olla itsestäänselvä osa hyvinvointityön johtajuutta. Syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi hyvinvointityön johtamista tulee kuitenkin tarkastella myös kouluorganisaation rajat ylittäen.fi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherjaettu johtajuus
dc.subject.otherpalveleva johtajuus
dc.subject.othertyöhyvinvoinnin johtaminen
dc.subject.otheryhteisöllinen hyvinvointityö
dc.title”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205302962
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysokoulut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record