dc.contributor.advisor | Sayers, Dave | |
dc.contributor.author | Jalonen, Hilla | |
dc.date.accessioned | 2022-05-30T06:49:55Z | |
dc.date.available | 2022-05-30T06:49:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81338 | |
dc.description.abstract | Lasten kirjallisuudella voidaan ajatella olevan monia tarkoituksia: se tarjoaa lukijoilleen ajanvietettä, uutta tietoa ja viihdettä. Lasten kirjojen avulla lapset voivat kehittää lukutaitoaan ja oppia ympäröivästä maailmasta. Usein ajatellaan, että lapset ovat aikuisia herkempiä ulkopuolisille vaikutteille, ja näin ollen alttiimpia ideologioille, joita he kohtaavat. Vaikka moni haluaisi lasten kirjojen ja politiikan olevan erillään toisistaan, todellisuudessa lastenkirjallisuus pitää sisällään monenlaisia ajatusmalleja, joilla on kyky vaikuttaa lasten näkemyksiin esimerkiksi yhteiskunnallisista asioista. Metaforilla on monia tarkoituksia, mutta niiden pääperiaatteena on se, että verrataan kahta eri konseptia, jotka saattavat olla hyvin erilaisia keskenään. Metaforat perustuvat siihen ajatukseen, että sanalla voi olla kaksi eri
tarkoitusta. Metaforat ovat yhteiskunnallisesti vaikuttavia, sillä niillä voi viestiä ideologioita epäsuoralla tavalla.
Metaforia käytetäänkin yleisesti retorisena keinona: tapana vaikuttaa muihin, tai tapana saada muut ymmärtämään oma näkökulma kuvainnollisen kielen avulla. Tässä tutkimuksessa pyrin löytämään ja analysoimaan metaforia Amanda Gormanin kirjassa “Change Sings: A Children’s Anthem”. Aineisto valikoitui, sillä Gorman on kirjailijan lisäksi aktivisti, ja käsittelee kirjassaan yhteiskunnallisesti merkittäviä teemoja. Pyrkimyksenä oli selvittää, millaisia metaforia aineistosta löytyy, ja mihin poliittisiin tai yhteiskunnallisiin ilmiöihin niillä viitataan. Tutkimus toteutettiin analysoimalla aineistoa kriittisen metafora-analyysin avulla vaiheittain: metaforat tunnistettiin, luokiteltiin kategorioihin, tarkasteltiin laajemmalla yhteiskunnallisella tasolla, sekä tunnistettiin ilmiöt, joihin niillä viitattiin. Tutkimuksessa selvisi, että aineistossa on metaforia, jotka voidaan luokitella erilaisiin semanttisiin pääryhmiin: ääni, ympäristö ja liike. Metaforilla viitattiin ihmisten yhtenäisyyteen, poliittisen liikkeen etenemiseen ja vahvistumiseen, yhteiskunnalliseen muutokseen sekä
omien poliittisten näkemysten ilmaisemiseen avoimesti. Myös intertekstuaalisia metaforia aineistosta löytyi.
Aineisto ja sen metaforat käsittelevät poliittista aktivismia siihen kannustavalla ja positiivisella sävyllä. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | critical metaphor analysis | |
dc.title | "We can all hear change strumming; won't you sing along?" : metaphors of political action in children's literature | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205302961 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | lastenkirjallisuus | |
dc.subject.yso | kirjallisuudentutkimus | |
dc.subject.yso | politiikka | |
dc.subject.yso | metaforat | |
dc.subject.yso | englanninkielinen kirjallisuus | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | ideologiat | |
dc.subject.yso | children's literature | |
dc.subject.yso | literary research | |
dc.subject.yso | politics | |
dc.subject.yso | metaphors | |
dc.subject.yso | English language literature | |
dc.subject.yso | discourse analysis | |
dc.subject.yso | literature | |
dc.subject.yso | ideologies | |